Convexity

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 150

Convexity

Hoe bewijs ik dat de volgende set convex is:
\( V=\left\{x\in\mathbb{R} ^{2}: x_{1}^{2}+x_{2}^{2}<a , a\in\mathbb{R}_{+}\right\}\)
Alvast bedankt

Berichten: 582

Re: Convexity

Aantonen dat elk punt gelegen op om het even welke rechte begrensd door 2 punten uit V, ook een element is van V.

Wat duidelijker: zij
\( \{x_1,x_2 \} \in V\)
en
\( \{y_1,y_2 \} \in V\)
. Kan je dan niet bewijzen dat elk punt van de rechte
\((1-t) x+t y \in V\)
?

Berichten: 150

Re: Convexity

Ja ik was inderdaad op dezelfde wijze begonnen. Maar
\(\left[\lambda x_{1}+ (1-\lambda) y_{1}\right]^{2} + \left[\lambda x_{2}+(1-\lambda)y_{2}\right]^{2} < a\)


Is dit dan de juiste manier?

Berichten: 582

Re: Convexity

Welja, ik zou zeggen ja maar ik moet toegeven dat ik ook wat vastloop als ik het op deze manier aanpak. Misschien dat iemand anders hier wat hulp kan bieden...?

Berichten: 582

Re: Convexity

Heb er nog even over nagedacht, met succes!
\( \left[(1-\lambda) x_{1}+ \lambda y_{1}\right]^{2} + \left[ (1-\lambda) x_{2}+\lambda y_{2}\right]^{2} < a \)
Schrijf het linkerlid van bovenstaande ongelijkheid even uit. Na wat herschrijven bekom je:
\(\left( 1 - \lambda^2 \right) \left( x_1^2 + x_2^2 \right) + \lambda^2 \left( y_1^2 + y_2^2 \right) + \lambda \left( 1 - \lambda \right) \left( 2 x_1 y_1 + 2 x_2 y_2 \right)\)
Vervolgens maak je gebruik van de volgende relaties:
\( x_1^2+x_2^2 < a \)
\( y_1^2+y_2^2 < a \)
\(2 x_1 y_1 + 2 x_2 y_2 < x_1^2+x_2^2 + y_1^2+y_2^2 < 2 a \)
Deze laatste relatie kun je makkelijk aantonen door
\(\left(x_1 - y_1 \right)^2 + \left( x_2 - y_2 \right)^2 > 0\)
uit te werken, en wat te herschrijven.

Als je dit alles combineert, en net opschrijft, zou alles duidelijk moeten zijn.

Hopelijk ben je er wat mee!

Berichten: 150

Re: Convexity

Zo lukt het inderdaad!

Bedankt

Berichten: 150

Re: Convexity

\(\left( 1 - \lambda \right)^{\large{2}} \left( x_1^2 + x_2^2 \right) + \lambda^2 \left( y_1^2 + y_2^2 \right) + \lambda \left( 1 - \lambda \right) \left( 2 x_1 y_1 + 2 x_2 y_2 \right)\)


Die kwadraat moet dan wel buiten de haken, neem ik aan.

Berichten: 582

Re: Convexity

Die kwadraat moet dan wel buiten de haken, neem ik aan.
Inderdaad, een foutje tijdens het invoeren op dit forum. Had het ook al gezien, maar dacht dat je het wel zelf ging ontdekken :D .

Reageer