Rond je twaalfde ga je anders leren

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Rond je twaalfde ga je anders leren

Kinderen van acht hebben een radicaal andere leerstrategie dan kinderen van twaalf en volwassenen. Achtjarigen leren vooral van positieve feedback (‘prima gedaan’). Maar bij negatieve feedback (‘jammer, mis’) gaan er nog nauwelijks alarmbellen rinkelen. Twaalfjarigen verwerken negatieve feedback juist heel goed, en gebruiken die om te leren van hun fouten. Zo doen volwassen het ook, alleen dan nog een stuk efficiënter.


Lees meer ... Universiteit Leiden
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Rond je twaalfde ga je anders leren

Ik kan me hier van alles bij voorstellen.


Toch vraag ik mij af of iemand die dat als strategie naar leerlingen adopteert daarmee niet sterk moet oppassen. Van je fouten leer je het meest, denk ik wel, alleen, sommige kinderen leren sneller dan andere. Ik kan me voorstellen dat als je té vaak te horen krijgt dat het fout is dat je dan maar gewoon ermee ophoudt. En dan leer je niks meer.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 78

Re: Rond je twaalfde ga je anders leren

Ik kan me wel aansluiten bij de opinie van JanvdV. Als je dat steeds te horen krijgt, verdwijnt de motivatie als sneeuw voor de zon...


Dat heb ik ook zelf ondervonden afgelopen jaar: ik ben steeds een trage geweest voor wiskunde, maar genoot ervan om het te leren en te snappen. In het vierde ASO (vlaanderen) werkten we met vergelijkingen en ongelijkheden( om het leuk te maken zo van die gigantisch lange waar het liefst alle rekenregels tesamen in vervat waren).

Ik had het hiermee zeer moeilijk en kwam bijna nooit een correcte oplossing uit. In het begin maakte ik die oefeningen opnieuw tot ik een juiste oplossing had, maar dat duurde zolang dat het ontmoedigend was en ik als maar meer achterop geraakte, waardoor ik toen echt geen zin meer had in wiskunde. Het resultaat was een flop van een jaar, met de hakken over de sloot en veranderd van richting (van ASO naar TSO, nu ja no offense).

Nu is bijna alles gelukkig terug oké :D

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Rond je twaalfde ga je anders leren

Tja, het onderzoek handelt ook niet over de motivationele componenten die gebonden zijn aan bepaalde vormen van feedback, enkel aan de capaciteit om bepaalde vormen van feedback als bruikbare elementen voor bijsturing te interpreteren.


Verborgen inhoud
Gadver wat een snertzin eigenlijk... Nou ja...

Gebruikersavatar
Berichten: 33

Re: Rond je twaalfde ga je anders leren

stoosh schreef:Dat heb ik ook zelf ondervonden afgelopen jaar: ik ben steeds een trage geweest voor wiskunde, maar genoot ervan om het te leren en te snappen. In het vierde ASO (vlaanderen) werkten we met vergelijkingen en ongelijkheden( om het leuk te maken zo van die gigantisch lange waar het liefst alle rekenregels tesamen in vervat waren).

Ik had het hiermee zeer moeilijk en kwam bijna nooit een correcte oplossing uit. In het begin maakte ik die oefeningen opnieuw tot ik een juiste oplossing had, maar dat duurde zolang dat het ontmoedigend was en ik als maar meer achterop geraakte, waardoor ik toen echt geen zin meer had in wiskunde. Het resultaat was een flop van een jaar, met de hakken over de sloot en veranderd van richting (van ASO naar TSO, nu ja no offense).

Doet me denken aan mij :D alleen was het bij mij voor mijn talen. Ik had erna gekozen om chemie te volgen.


volgens mij mogen we het statisch onderzoek met een korrel zout opnemen. (indien dit een statistisch onderzoek was :P )

Bij mij werkt het nu nog steeds als een 8-jarige. Als ik hoor dat ik het goed doe, dan ga ik gemotiveerd verder en die ik het goed.

Ik ben er zeker van dat er nog zo zullen zijn.


Tuurlijk kan het ook zijn dat mijn hersens wat achter zitten met de evolutie, en ik nog steeds handel als een 8-jarige.

Berichten: 2.504

Re: Rond je twaalfde ga je anders leren

Persoonlijk zag ik negatieve feedback indertijd als een teken er maar beter mee op te houden
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Reageer