[wiskunde] bepaalde integraal

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 34

[wiskunde] bepaalde integraal

Beste,

Voor wiskunde moeten we een bepaalde integraal berekenen. De opgave luidt:

Bereken de oppervlakte begrensd door de kromme x³-8y=8 en de rechten x= 0, y =-2 en y=3

x³-8y=8 => y= (x³/8) - 1

In derive heb ik de 4 functies geplot: Printscreen

Mijn vraag is nu, welk gebied moet ik berekenen? Is dit het gebied met als linkergrens x= 0,

ondergrens en rechtergrens y= (x³/8) - 1 en bovengrens y = 3 ?

Moet ik dan de oppervlakte bepalen van het negatieve deel (gebied onder de x-as ) en het gebied erboven en optellen?

Moet ik de opp. berekenen tov de y-as of tov van de x-as?

Alvast bedankt !

Berichten: 582

Re: [wiskunde] bepaalde integraal

Hallo,

in de opgave bedoelen ze volgende 2 regio's:

- regio 1: begrensd door de kromme, de rechte x=0 en de rechte y=-2.

- regio 2: begrensd door de kromme, de rechte x=0 en de rechte y=3.

Berichten: 34

Re: [wiskunde] bepaalde integraal

Oké, dus als ik het goed opheb, deze twee gebieden? Printscreen

Berichten: 582

Re: [wiskunde] bepaalde integraal

Oké, dus als ik het goed opheb, deze twee gebieden? Printscreen
Correct!

Berichten: 34

Re: [wiskunde] bepaalde integraal

Om hem verder op te lossen heb ik hem opgedeeld in 3 delen : http://img01.picoodle.com/img/img01/3/9/28...ntm_6ea607d.jpg

De totale oppervlakte bestaat dan uit:

a) (het negatieve deel links van de y as)

b) (het negatieve deel rechts van de y-as)

c) (het positieve deel rechts van de y-as)

Voor a bereken ik het gebied van de y-as tot aan de kromme, en trek dat getal af van 2. Klopt dit?

Als ik voor b de integraal bereken van x³/8 - 1 met als grenzen 0 en 2, bereken ik dan het gebied boven en onder de x-as?

Berichten: 582

Re: [wiskunde] bepaalde integraal

Brecht.Avereyn schreef:Om hem verder op te lossen heb ik hem opgedeeld in 3 delen : http://img01.picoodle.com/img/img01/3/9/28...ntm_6ea607d.jpg

De totale oppervlakte bestaat dan uit:

a) (het negatieve deel links van de y as)

b) (het negatieve deel rechts van de y-as)

c) (het positieve deel rechts van de y-as)

Voor a bereken ik het gebied van de y-as tot aan de kromme, en trek dat getal af van 2. Klopt dit?

Als ik voor b de integraal bereken van x³/8 - 1 met als grenzen 0 en 2, bereken ik dan het gebied boven en onder de x-as?
Je figuur lijkt me trouwens fout te zijn. Op jouw figuur merk ik dat het punt (-1,-2) op de kromme ligt. Dit klopt dus niet; het punt (-2,-2) hoort er op te liggen.

Voor a: Ik denk wel dat je het juist bedoelt, alleen formuleer je het wat ongelukkig "van de Y-as tot aan de kromme". Je berekende waarschijnlijk de oppervlakte van het gebied tussen kromme en de x-as, begrensd door de rechten x=-1 en x=0. En hou rekening met mijn opmerking hierboven, als je figuur fout is, zal je deze berekening opnieuw moeten uitvoeren... het gebied zal begrensd zijn door de rechten x=-2 en x=0.

Voor b: Integreer van de Y-as tot het snijpunt van de kromme met de X-as. Dit zal je de oppervlakte van het groene gebied geven.

Voor c: Integreer van het snijpunt van de kromme met de X-as tot het snijpunt van de kromme met de rechte y=3. Probeer zelf te ontdekken welke oppervlakte dit is, en welke bijkomende stap je moet doen om tot de oppervlakte van het blauwe gebied te komen.

Reageer