Springen naar inhoud

[wiskunde] vectoren


  • Log in om te kunnen reageren

#1

ntstudent

    ntstudent


  • >250 berichten
  • 577 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 september 2008 - 13:50

Hallo,

ik snap iets niet echt over vectoren, het gaat als volgt:

Opgave 1.4 - Bepaal de waarde van de parameter lambda in de parametervoorstelleng x = (1 - lambda)a + lambda * b in het geval dat:

a) x het midden is van het lijnstuk ab.

a --- x --- b.

Okay ik denk dan het stuk ligt verder dan a, dus moet (1 - lambda) > 1, maar dat is helemaal niet zo, want in bij de antwoorden staat dat lambda 1/2 hoort te zijn.

En ik denk dan ook x < b, omdat hij achter b staat dus moet lambda eigenlijk -0,5 zijn. Want dan krijg ik: 1.5a -0.5 b.

Kan iemand mij uitleggen waarom?
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Burgie

    Burgie


  • >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 september 2008 - 14:01

Hallo,

als je wilt dat jouw punt x tussen a en b ligt, dan moet lambda sowieso in het numerieke interval [0,1] liggen.
Stel lambda=0, dan is x=a.
Stel lambda=1, dan is x=b.
Stel lambda=1/2, dan is LaTeX . Inderdaad, het gemiddelde van a en b, en dus ook 'het midden van a en b'.

#3

Phys

    Phys


  • >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 september 2008 - 14:19

wsf.GIF

LaTeX , LaTeX , LaTeX .
Invullen in LaTeX levert
LaTeX oftewel
LaTeX

x ligt in het midden van a en b, dus LaTeX (zie plaatje!)

Aan elkaar gelijkstellen: LaTeX --> lambda=+1/2
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

#4

ntstudent

    ntstudent


  • >250 berichten
  • 577 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 september 2008 - 14:20

Jullie zijn geweldig, mijn eeuwige dank!

Wel een klein vraagje, wat betekend dakje op de x?

Veranderd door ntstudent, 28 september 2008 - 14:21

To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

#5

Drieske

    Drieske


  • >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 september 2008 - 14:24

Denk de eenheidsvector, zo noteren wij die toch regelmatig :D
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

#6

Phys

    Phys


  • >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 september 2008 - 14:25

Klopt, LaTeX , wat jij wil :D
Dus de vector met lengte 1 in de x-richting.
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

#7

ntstudent

    ntstudent


  • >250 berichten
  • 577 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 september 2008 - 14:57

Okay thnx! :D
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures