Dialectische uitspraak

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 159

Dialectische uitspraak

<i>Uit
Ik snap eigenlijk in het geheel niet waarom de journalisten van de VRT er zo hard op letten de eind-n niet uit te spreken. Het mag, maar het is geen verplichting, en ik heb de indruk dat hun taaldienst er wel een verplichting van gemaakt heeft.
Ik denk dat ze dat gewoon vanzelf doen. Het is immers bijna overal gebruikelijk de eind-n in de spreektaal weg te laten. In vrijwel het hele Nederlandstalige gebied, met uitzondering van West-Vlaanderen, waar precies het omgekeerde gebeurt: daar wordt de n wel, maar de e niet uitgesproken: loopn, kattn, stuurn, enz.
Wij vergoeden nooit schade veroorzaakt of veregerd door wapens of tuigen die bestemd zijn om te ontploffen door wijziging van de structuur van de atoomkern.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Dialectische uitspraak

Ook in de Brabantse dialectenregio, en die van antwerpen, vallen de -e- en niet de -n wel eens weg. Zelfs van Nederlanders heb ik die uitspraak al gehoord. En in Nederland lijkt het mij veel meer de gewoonte om de -n weg te laten dan in België.

Het feit dat men overcorrigeert duidt er volgens mij op dat het geen automatisme is. Vergelijk met de West-Vlaming die er erg op let om de "g" niet als "h" uit te spreken en vervolgens "h" als "g" uitspreekt.

Berichten: 119

Re: Dialectische uitspraak

Voor zo ver ik weet is de gewoonste Belgische uitspraak om de eind-n in werkwoordsuitgangen weg te laten behalve voor een klinker (en in dat geval kan de e soms wegvallen)

Berichten: 159

Re: Dialectische uitspraak

en vervolgens "h" als "g" uitspreekt.


Ik ben van West-Vlaanderen, en ik heb dat nog nooit gemerkt.
Wij vergoeden nooit schade veroorzaakt of veregerd door wapens of tuigen die bestemd zijn om te ontploffen door wijziging van de structuur van de atoomkern.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Dialectische uitspraak

Ik heb het nochtans wel al gehoord, al is het niet iets dat jullie zeer consequent doen hoor. Niet dat ik iets tegen West-Vlamingen heb hoor, al mag ik nu en dan graag eens de draak met ze steken :D

Gebruikersavatar
Berichten: 119

Re: Dialectische uitspraak

Ik hoor/lees de laatste tijd vaak: ik heb ''me'' teen gestoten. Dat kan en mag natuurlijk niet!
Why does it have to be human or divine? Maybe human is divine. ---The Da Vinci Code, Robert Langdon

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Dialectische uitspraak

Ik ben van West-Vlaanderen, en ik heb dat nog nooit gemerkt.
:D Dat is vermoedelijk omdat je dit niet van jezelf hoort.
Eric

Berichten: 159

Re: Dialectische uitspraak

Dat lijkt me toch twijfelachtig, want ik ben me er wél van bewust dat ik, zoals alle West-Vlamingen, systematisch de g als h uitspreek. Wat ik ook af en toe wel eens opmerk, is dat de g gewoon weggelaten wordt, in feite betreft het dus h-deletie. Daar h-deletie naar het schijnt zeer aanstekelijk werkt, vrees ik dat, als het fenomeen eenmaal een zekere proportie aangenomen heeft, het niet meer te stuiten zal zijn.

Een fenomen uit het midden van Vlaanderen waar ik trouwens een enorme hekel aan heb, is het systematisch omvormen van tweeklanken tot éénklanken: de ij wordt een langgerekte i, zoals de è in het Franse "élève", de "ou" een langerekte o zoals de Engelse ou in "soul", en de “ui” klinkt als een langgerekte u, zoals de Engelse ea in "learn". En ze doen dat niet alleen in het dialect, maar evengoed als ze "Algemeen Nederlands" spreken, in welke situatie dan ook. Zij kúnnen precies geen tweeklanken uitspreken. Een zin als "Gij woont in een oud huis." klinkt, door iemand uit de provincie Antwerpen of Vlaams-Brabant uitgesproken, zo:

"Giiii woont in een ooood uuuus." Het doet zeer aan mijn oren.
Wij vergoeden nooit schade veroorzaakt of veregerd door wapens of tuigen die bestemd zijn om te ontploffen door wijziging van de structuur van de atoomkern.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Dialectische uitspraak

Dat heb ik dan weer nog niet gehoord (wel: "Gi woont in een od us", enfin, iets dat daarop lijkt en dat ik niet kan uitspreken of typen :D ).

Berichten: 159

Re: Dialectische uitspraak

Mensen uit Vlaams Brabant of Antwerpen zouden wel eens dictielessen mogen volgen om de ij, ou en ui te leren uitspreken!
Wij vergoeden nooit schade veroorzaakt of veregerd door wapens of tuigen die bestemd zijn om te ontploffen door wijziging van de structuur van de atoomkern.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Dialectische uitspraak

De hier genoemde verschijnselen, zoals g-h verwisseling en ui uitspreken als uu, komen ook in Zeeland voor. Hoewel het langzaam uitsterft. Maar als importzeeuw doe ik het zelf ook wel, hangt er maar net vanaf in welk gezelschap je verkeert.

Berichten: 119

Re: Dialectische uitspraak

Monoftongering is toch min of meer algemeen in Belgisch Nederland? 't Is zeker op hetzelfde "ergheidsniveau" als een gediftongeerde oo of ee

Gebruikersavatar
Berichten: 214

Re: Dialectische uitspraak

Mensen uit Vlaams Brabant of Antwerpen zouden wel eens dictielessen mogen volgen om de ij, ou en ui te leren uitspreken!


Wel nogal een denigrerende veralgemening, vind je niet ?

Zo'n uitspraak hangt ook veel van de opvoeding af en niet elke Antwerpenaar of Vlaams-Brabander spreekt zo.
Cogito ergo sum.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Dialectische uitspraak

Ik zou geen van de regionale typische uitspraken als probleem, laat staan als taalzonde, willen typeren. Koekoek eenzang vind ik ook zo saai.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 159

Re: Dialectische uitspraak

Overdruk schreef:Wel nogal een denigrerende veralgemening, vind je niet ?

Zo'n uitspraak hangt ook veel van de opvoeding af en niet elke Antwerpenaar of Vlaams-Brabander spreekt zo.


Sorry maar ik heb nog nooit Een Antwerpenaar of Vlaams-Brabander een ij, ou of ui normaal horen uitspreken.
Wij vergoeden nooit schade veroorzaakt of veregerd door wapens of tuigen die bestemd zijn om te ontploffen door wijziging van de structuur van de atoomkern.

Reageer