Springen naar inhoud

Warm en koud?

• Log in om te kunnen reageren

nossie

nossie

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 september 2008 - 10:18

Ik weet niet of dit de juiste plek is voor deze vraag, maar ik doe een poging:

Ik heb een vraag die mij al een tijdje bezig houd:

Als je buiten bent en het is ca. 0 graden celcius, wordt iets van een graad of 20 aangevoeld als lekker warm

Maar als je nu buiten bent en het is -30 graden, voelt iets van -10 dan ook lekker warm aan??

Ik ben nieuwschierig.

Ik hoor het wel.

gr.

Nossie

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44861 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 september 2008 - 12:53

Dit kan een uitgebreide discussie worden, daarom verplaatst naar natuurkunde
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 september 2008 - 14:31

Het probleem zit hem in "lekker warm". Wat voor de één lekker warm is, is voor de ander koud. Verder hangt het er ook vanaf wat "iets" is. Een stalen plaat van 20 °C voelt kouder aan dan piepschuim, omdat staal meer warmte onttrekt uit je lichaam.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 september 2008 - 14:46

Ik denk meer dat dit een biologisch verhaal wordt dan een natuurkundig verhaal. Maak maar eens drie bekertjes met water klaar. De een met ijswater, de tweede met normaal water en de derde met warm water. Steek een vinger in het warme kopje en in het ijskoude kopje (niet te lang) en voel dan het lauwe water. Wat je zal voelen is dat je ene vinger zal zeggen dat het water lekker warm is en de andere vinger zal zeggen dat het water koud aanvoelt. Dit heeft te maken met dat je lichaam een ontzettend slechter thermometer is, omdat het lichaam het temperatuursgevoel aanpast aan de omgeving. Ze stelt steeds een nieuw beginpunt in.

Bedoel je zoiets?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures