Rendement makkelijk boven 200%(wie ziet mijn fout)

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Rendement makkelijk boven 200%(wie ziet mijn fout)

Ik had ooit eens practicum om het rendement te bepalen van een electromotor op een generator, en wat er gebeurde met her rendement als we allerlei omstandig heden veranderden.

Dit rendement was ongeveer 40%

We voerden de proef uit door het vermogen in de primaire kring(die van de electromotor) uit te rekenen,en het vermogen van de sucundaire kring(die van de generator)

met de formule P=U*I

Nou sloten we om doorsmelting van de draden te voorkomen , in de sucondaire kring ook nog een lamp aan,

Maar deze lamp heeft weestand en zo word er een lagere stroom gemeten.

Dus zonder die lamp, zou de weerstand van de sucondaire kring heel laag zijn, en dan zouden we een erorm vermogen kunnen krijgen

En zo een rendement van boven de 100% kunnen krijgen.

Wat doe ik fout, Is het de inwendige weerstand van de generator die het verpest?

Berichten: 23

Re: Rendement makkelijk boven 200%(wie ziet mijn fout)

Je hebt zelf je antwoord al gegeven: als je de boel kortsluit, gaan de draden smelten, dus functioneren die in principe als lamp.

Als je dat uit zou kunnen sluiten, wordt al je vermogen inderdaad gedissipeert door de inwendige weerstand van je generator (die ook stevig op gaat lopen wanneer de stroom te groot wordt), en zal het boeltje doorbranden...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Rendement makkelijk boven 200%(wie ziet mijn fout)

Daan Hoffmans schreef:Je hebt zelf je antwoord al gegeven: als je de boel kortsluit, gaan de draden smelten, dus functioneren die in principe als lamp.

Als je dat uit zou kunnen sluiten, wordt al je vermogen inderdaad gedissipeert door de inwendige weerstand van je generator (die ook stevig op gaat lopen wanneer de stroom te groot wordt), en zal het boeltje doorbranden...
dankje

Reageer