[natuurkunde] pascal omrekenen in db

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

[natuurkunde] pascal omrekenen in db

Beste allemaal,

Ik zit in VWO 6 en ben reeds bezig met het profielwerkstuk. Voor dit profielwerkstuk ben ik bezig met gehoorschade bij jongeren. Een uitbreiding van dit geheel is het testen van gehoorpreventieve middelen. Hierbij is het noodzakelijk om het aantal decibel te meten wat bijvoorbeeld het oordopje doorlaat.

Hiervoor hebben wij een geluidsdrukmeter die een bereik van -45 Pa tot +45 Pa heeft. Met behulp van deze sensor willen wij graag het aantal decibel te weten komen. Nou, heb ik al verscheidene formules gebruikt, maar de resultaten variëren -110 dB tot +152 dB geen van alles aannemelijk. Daarom wou ik jullie vragen of jullie enig idee/notie van hebben hoe ik dit wel zou kunnen aanpakken, om uiteindelijk het gewenste resultaat te behalen.

Bij voorbaat dank,

Tiespamboer

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [natuurkunde] pascal omrekenen in db

Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 10

Re: [natuurkunde] pascal omrekenen in db

Bedankt voor de snelle reactie.

Ik heb het doorgelezen maar kom nog steeds op een negatieve waarde uit. Misschien een andere suggestie?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [natuurkunde] pascal omrekenen in db

Maar wat moet ik me voorstellen bij een negatieve én positieve geluidsdruk? Als je de geluidsdruk meet van het geluid dat een oordopje verlaat, zul je toch alleen maar positieve waarden meten; het geluid propageert toch slechts één richting in?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 4.502

Re: [natuurkunde] pascal omrekenen in db

Wat literatuur van Bruel & Kjaer over dB en Pascals;wel in het engels en nog iets apart erbij:

Reageer