Springen naar inhoud

Achterwiel fiets

• Log in om te kunnen reageren

sirc

sirc

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 september 2008 - 20:50

Toen ik vanavond om mijn nieuwe fiets ging, vroeg ik me plotseling af hoe het achterwiel ervan werkt.
Als ik vooruit trap, dan ga ik vooruit. Als ik achteruit of niet trap, dan blijft mijn snelheid gelijk.

Hoe werkt dit principe?

Ik heb gedacht aan plaatjes op zowel da as als het tandwiel die in tegengestelde richting liggen zodat ze in elkaar grijpen als ik vooruit trap en over elkaar glijden als ik niet of achteruit trap, wat dan dat typische geluid maakt van een goed onderhouden fiets. Dit idee vind ik niet echt realistisch want het lijkt me niet bepaald sterk.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 september 2008 - 22:05

Engels googlen kan zů handig zijn: :D

http://en.wikipedia.org/wiki/Freewheel
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6609 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 30 september 2008 - 22:53

Dat is een van de mogelijke vormen. Dit is een wrijvingskoppelnig die in de ene richting zich vastzet en in de andere richting lost.

Er zijn ook freewheels waarin verende palletjes zitten die in een ring met zaagtandvormige tanden grijpen. Die maken dat typische zacht ratelende geluid als je stopt met trappen. De beste manier om er achter te komen is er een slopen.

Sjakko

Sjakko

• >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2008 - 13:35

Mocht je op zoek zijn naar Nederlandse teksten.... de Nederlandse term is vrijloopkoppeling.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6609 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 08 oktober 2008 - 14:44

Dat zal best waar zijn. Maar op die zoektrem vind je bar weinig over het freewheel in een fietswiel.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures