Witte tong

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Witte tong

Hoi, in tegenstelling tot vele mensen die een rode tong hebben heb ik een witte tong, de punt is wel gewoon rood/roze, maar verder naar achter toe is het wit. Dit is echter niet weg te poetsen en zit er gewoon (mijn hele leven al). Ik heb eens ergens gehoord dat dit met de maagfunctie te maken zou hebben, maar hoe het precies zit weet ik niet. Kan iemand hier uitstluitsel over geven?

Berichten: 7

Re: Witte tong

Hoi, in tegenstelling tot vele mensen die een rode tong hebben heb ik een witte tong, de punt is wel gewoon rood/roze, maar verder naar achter toe is het wit. Dit is echter niet weg te poetsen en zit er gewoon (mijn hele leven al). Ik heb eens ergens gehoord dat dit met de maagfunctie te maken zou hebben, maar hoe het precies zit weet ik niet. Kan iemand hier uitstluitsel over geven?


Minder melk drinken!

Gebruikersavatar
Berichten: 118

Re: Witte tong

Vitamine tekort, waarschijnlijk ergens in de B-reeks. Effe googlen zou ik zeggen:

"Witte tong vitamine"

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Witte tong

Minder melk drinken!


'Je lijf schreeuwt om zuivel!'
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 416

Re: Witte tong

Hoi, in tegenstelling tot vele mensen die een rode tong hebben heb ik een witte tong, de punt is wel gewoon rood/roze, maar verder naar achter toe is het wit. Dit is echter niet weg te poetsen en zit er gewoon (mijn hele leven al). Ik heb eens ergens gehoord dat dit met de maagfunctie te maken zou hebben, maar hoe het precies zit weet ik niet. Kan iemand hier uitstluitsel over geven?
Een witte of een witachtige tong kan ook duiden dat je weinig rode pigment in de tong hebt, daardoor kan de tong een extreem licht-roze kleur hebben. Net zoals mensen die heel veel rode pigment in de tong hebben, die hebben dan een heel donker roze of een roze-rode tong. Overgens een knalrode tong komt van nature niet voor, als dat wel zo is dan is die ontstoken. Of als je een rode lolly eet, dan kan die door die lolly rood kleuren, maar dat is weer iets anders. Maar als het voorste gedeelte roze is en het achterste gedeelte wittig is dan heeft dat denk ik te maken met de slijmlaag achterop de tong, waardoor je de grote smaakpapillen achter, waar je bitter mee proef goed kunt zien, deze zijn in dit geval dan rood. Deze witte aanslag kun je inderdaad niet wegpoetsen, zou dat wel kunnen dan wordt het met hetzelfde tempo weer aangemaakt. Dit is niets om je zorgen over te maken, het komt meer voor dan je denkt. En het komt ook heel vaak voor dat de aanslag achter op de tong een meer geel-bruinige kleur heeft, dat komt veel voor bij ouderen. Het kan zoals ik zei met de rode pigment kleurstof te maken hebben, maar het kan ook de slijmlaag zijn. Bovendien leven er in die slijmlaag en in je mond in het algemeen miljarden bacteriën. Tandplak bijv. kan daar ook een bijdrage aan leveren. Ook die bacteriën kunnen je tong kleuren, dat is gewoon een normaal verschijnsel. En het is bovendien ook erfelijk.

Re: Witte tong

Het hoeft helemaal geen ziekte te zijn. Misschien ben je een zwakke eter. Mensen die vasten (vb. een hele dag niks nuttigen) hebben ALTIJD die witte tong die jij beschrijft. Dat is een normaal verschijnsel.

Re: Witte tong

Een witte tong betekent dat je een tekort aan vitamine B hebt, niet gek dus dat mensen die vasten een witte tong hebben op dat moment.

Reageer