Springen naar inhoud

Anatomie, pc programma

• Log in om te kunnen reageren

made in flanders

made in flanders

• >1k berichten
  • 1086 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 oktober 2008 - 13:51

Ik zit nu in mijn tweede jaar geneeskunde en nu hebben we het hele jaar door anatomie (botten, spieren, zenuwstelsel, bloedstelsel,...) Nu zien we botten en spieren, en dan is het soms wel handig het visueel voor je te zien. Bijna iedereen uit mijn richting heeft een skelet gekocht, maar ik vind dat een beetje een dure aankoop, zeker als je die maar 1 jaar nodig hebt. Ik meen mij echter te herinneren dat er een pc programma bestond waarbij je het menselijk skelet kon zien, en roteren, dat zou wel handig zijn, en veel goedkoper.
Weet iemand hier iets meer van? Of heeft iemand nog een ander alternatief?
Alvast bedankt.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?
Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij folding@wetenschapsforum.nl
Our team needs you!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 01 oktober 2008 - 15:22

Probeer visiblebody eens: http://www.wetenscha...s...st&p=423834
Hydrogen economy is a Hype.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5812 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 oktober 2008 - 15:31

Een heel goedkoop alternatief:

http://www.innerbody.com/htm/body.html

Je hoeft ook niet te registreren zoals bij visible body.

Ziet er misschien een beetje goedkoop uit (niet 3D), maar bijna alles is terug te vinden.
Een skelet kopen lijkt me inderdaad niet rendabel, je het immers alleen de botten gevisualiseerd.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

made in flanders

made in flanders

• >1k berichten
  • 1086 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 oktober 2008 - 15:50

Allebei enorm bedankt. Ik ga dit weekend eens dat van jou proberen Fred F.
Ik heb ook eens die site van jou bekeken Anusthesist, hij is inderdaad helemaal niet amateuristisch, maar ik vind nergens waar je je skelet kunt omdraaien, om bijvoorbeeld de spieren op de rug te bekijken.
Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij folding@wetenschapsforum.nl
Our team needs you!

WendyTje

WendyTje

• >250 berichten
  • 773 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 oktober 2008 - 15:50

Via het anatomieboek wat ik aan moest schaffen had ik de cdrom: Adam: the inside story.
Dat vond ik erg informatief en leuk!

edit: als je geneeskunde doet ben je waarschijnlijk hoger dan ik toen (1e jaars HBO, misschien 2e jaars?) dus is die CD die ik zei wellicht wat te simpel voor je, hoewel ik dat er juist wel prettig aan vond.

Veranderd door WendyTje, 01 oktober 2008 - 15:52

To boldly go where I`ve never been before

Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

made in flanders

made in flanders

• >1k berichten
  • 1086 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 oktober 2008 - 16:02

Ik weet niet of ik echt hoger sta dan jou.
Maar het gaat mij er eigenlijk vooral om de spieren te bekijken en waar ze precies aan welk deel van welk bot toekomen, en ook botten een beetje gedetailleerd uitgelegd. Ik weet niet hoever die cd-rom van jou gaat, maar ik zal hem zeker eens opzoeken. Alvast bedankt.
Our team needs you!

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5812 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 oktober 2008 - 18:15

Allebei enorm bedankt. Ik ga dit weekend eens dat van jou proberen Fred F.
maar ik vind nergens waar je je skelet kunt omdraaien, om bijvoorbeeld de spieren op de rug te bekijken.

Bovenaan vind je de optie om alles van dorsaal te bekijken:

Geplaatste afbeelding

het gaat mij er eigenlijk vooral om de spieren te bekijken en waar ze precies aan welk deel van welk bot toekomen, en ook botten een beetje gedetailleerd uitgelegd.

Voor de origo en insertie van spieren kun je het beste je Sobotta (of andere anatomieatlas) gebruiken.

Veranderd door anusthesist, 01 oktober 2008 - 18:19

made in flanders

made in flanders

• >1k berichten
  • 1086 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 oktober 2008 - 18:46

Dank je, dat dorsaal zicht maakt al veel goed.
Ik heb de sobotta hier bij mij. Maar ik vind dat de spieren rond de schouder en de arm er niet zo heel duidelijk instaan. Ze overlappen elkaar een beetje te veel voor een goed zicht.
Our team needs you!

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5812 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 oktober 2008 - 10:46

Maar de spieren staan wel allemaal apart beschreven; innervatie, functie, origo en insertie.

Of wil je echt héél precies weten waar ze aanhechten? Zelfs bij de duurste anatomische programma's
moet je dat met een korrel zout nemen, aangezien er natuurlijk ook zoiets bestaat als anatomische variatie.

Ik vond de Sobotta altijd wel duidelijk: je kunt de details (origo etc.) van een spier apart bekijken waarna
je hem in het geheel van spieren kunt nazoeken.

Aries

Aries

• >25 berichten
  • 83 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 december 2009 - 09:43

Ik heb altijd al eens zo'n soort programma willen maken,
en dan niet alleen een mens maar ook andere organismen ...

3D tekenaars in de zaal ?

marcia007

marcia007

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 november 2010 - 00:54

Misschien een beetje of topic.....

Maar ik studeer diergeneeskunde en daar hebben we een cd aan kunnen schaffen voor de anatomie van de hond. De hond is geprepareed met formol (zeg je dat zo?) en je kan dus daadwerkelijk zien hoe alles in vivo in het lichaam zit. Daarna is de hond stap voor stap gedissecteerd en ook dat is goed te volgen. (ook in 3D zodat je bijvoorbeeld het hart van alle kanten kan bekijken)
Het heet virtual canine anatomy en is gemaakt in Amerika aan de Colorado State University.

Dus stiekem neem ik aan dat er ook zoiets voor mensen is, aangezien de diergeneeskunde nog wel eens wat achter wil lopen ;)

lauwekoffie

lauwekoffie

• >25 berichten
  • 68 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 november 2010 - 14:29

Voor spieren gebruik ik deze site: http://www.getbodysm.../menu/menu.html
Je kunt met een schuifbalk te zien krijgen hoe de spieren over elkaar liggen.
Overigens biedt die site nog meer afbeeldingen over andere systemen, maar deze zijn minder compleet.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures