50/50 halfspiegel en lcd schermen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

50/50 halfspiegel en lcd schermen

Subscribed.

Ik heb een project gestart waarmee ik alles 3d probeer af te beelden met behulp van 2 LCD schermen en een 50/50 halfspiegel die de helft van het licht weerkaatst en de helft door laat.

Na enige tijd zoeken ben ik erachter gekomen dat de materialen niet bij de handyman liggen dus doe ik eerst onderzoek voordat ik geld ga uitgeven over internet.

Hier gaat het mis; ik kan nergens materialen vinden, komt dit omdat het niet goed werkt of niet kan?

En wat voor bril/glazen heb ik dan nodig om het 3d te kunnen bekijken?

Ik krijg helaas veel onjuiste informatie of verkooppraatjes waar ik ook weinig aan heb op andere sites.

Alvast bedankt,

Sebastian

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: 50/50 halfspiegel en lcd schermen

Een 50:50 spiegel is enkel glas met een dun laagje metaal aan een kant. dat zal toch best wel ergens te krijgen zijn. Die spiegels hangen ook in overhoor lokalen bij de politie.

Berichten: 12.262

Re: 50/50 halfspiegel en lcd schermen

Teken eens een diagrammetje van hoe die 3d-beeldvorming moet verlopen. Halfspiegels zijn uiteraard wel verkrijgbaar in uiteenlopende kwaliteit en prijsklassen, maar of daarmee de kous af is?

Ik heb wel eens iets gezien met een brilletje waarvan 1 glas H en het andere V gepolariseerd is - daarmee is het in principe mogelijk full-color 3d beelden te laten zien vanaf een speciaal scherm. Uiteraard beperkt zich goed 3d beeld tot een bepaalde kijkhoek, maar het is wellicht wel mogelijk zoiets te knutselen van 2 lcd schermen en een halfspiegel of andere combiner.
Victory through technology

Berichten: 3

Re: 50/50 halfspiegel en lcd schermen

Benm, dat is precies hoe ik het wil gaan doen.

Maar ik heb dus grootse moeite half-spiegels te vinden, anders was ik thuis al lang aan het testen met brillen en glazen...

Ze zijn wel overal te vinden, maar de grootste die ik heb gevonden is 40mmx40mm en ik zoek iets van 80cmx80cm.

Dan heb ik nog minimaal 1 gepolariseerd brilglas nodig en daar zijn er ook ontzettend veel soorten van...

De beperkte kijkhoek is voor mij geen probleem, ik beweeg niet zoveel achter mijn pc :D

Heeft iemand een idee waar ik deze spullen kan halen om deze test voort te zetten?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: 50/50 halfspiegel en lcd schermen

Ik denk dat je wat kunt vinden onder getinte ramen (autoramen)

Wat je wilt is een folie die je op een stuk glas kunt plakken.

Dit gaat trouwens naar 'praktisch-forum'

Berichten: 3

Re: 50/50 halfspiegel en lcd schermen

Ik vind alleen beam splitters van max 40mm en dus niet 1 bij 1 meter. Meerdere uren gezocht.

Ik snap even niet waarom een folie op een glasplaat hetzelfde effect zou hebben.

Dan heb je toch een soort normale spiegel? Verder vraag ik me af of dat de beeldkwaliteit niet negatief beinvloed, wat in mijn toepassing dus niet acceptabel s/geminimaliseerd moet worden.

Ik heb even snel een tekening gemaakt.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Bijlagen
3dpossible.jpg
3dpossible.jpg (20.87 KiB) 393 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: 50/50 halfspiegel en lcd schermen

Het zou gevaarlijk zijn als je niet uit getinte ramen zou kunnen kijken.

Berichten: 12.262

Re: 50/50 halfspiegel en lcd schermen

Dan heb je toch een soort normale spiegel? Verder vraag ik me af of dat de beeldkwaliteit niet negatief beinvloed, wat in mijn toepassing dus niet acceptabel s/geminimaliseerd moet worden.
Je hoeft voor deze toepassing niet per se te werken met een polarizing splitter/combiner, met een gewone halfspiegel zal het ook werken. Polarizing combiners zijn in het algemeen bijzonder prijzig en niet echt beschikbaar in formaten groter dan een kubusje met ribben van een paar centimeter.

Als je werkt met een halfspiegel en de LCD schermen 90 graden tov elkaar draait, heb je feitelijk het gewenste effect: horizontaal gepolarizeerd beeld van het ene, verticaal van het andere. Dit werkt uiteraard alleen 'full 3d' in het vierkant waarin beide schermen 'overlappen'.

Nadeel van een halfspiegel tov een polarizing combiner is dat je er 50% van het licht in verliest (of beter gezegd: de andere kant op kaatst zodat het niet bijdraagd aan je beeld). Voor deze toepassing hoeft dat niet dramatisch te zijn natuurlijk.

Blijft de vraag hoe je aan een forse halfspiegel komt... ik zou eens informeren bij leveranciers van spiegels en vesterglazen of autoramen. Je wilt spiegelend glas, geen gewoon 'getint' glas - dat absorbeert alleen maar licht en werkt niet als halfspiegel. Vergelijk het met een spiegelende zonnebril vs een gewone.
Victory through technology

Reageer