[natuurkunde] hoe maak ik 'n schakeling die een stroom doorlaat als 2 van de 3 inputs spanning staan?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[natuurkunde] hoe maak ik 'n schakeling die een stroom doorlaat als 2 van de 3 inputs spanning staan?

Hallo,

Ik oefen voor Natuurkunde met Systematic ISSN (een programma om schakelingen mee te maken).

Maar nu wilde ik een poort maken met 3 inputs , die een stroom door laat als op 2 van die 3 inputs een spanning staat.

Dus zeg maar een XOF poort maar dan niet voor 1 van de 2 maar voor 2 van de 3. Ik heb echter geen idee hoe ik dit zou kunnen maken.

Bij voorbaat dank,

Kebabbi

Edit: laat maar, direct nadat ik dit gepost had ging ik nog eens proberen en ik heb 'm nu. (als je 'n manier weet om 't met minder dan 3 en-poorten en 2 xof-poorten te maken hoor ik 't graag :D )

Berichten: 582

Re: [natuurkunde] hoe maak ik 'n schakeling die een stroom doorlaat als 2 van de 3 inputs spanning staan?

Hallo,

Zo'n schakeling realiseer je het best met een Karnaughkaart, wat bovendien meestal een minimale voorstelling oplevert.

Ik weet niet of het verder de bedoeling is om transistor-gewijs een minimale voorstelling te vinden? In dat geval is jouw oplossing verre van minimaal.

Reageer