[scheikunde] redoxreactie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 90

[scheikunde] redoxreactie

Hallow,

ik heb hier een redoxreactie, maar bij de eerste stap snap ik het al niet meer.

FeSO4 + KMnO4 -> Fe3+ + Mn2+

De twee 4'en zijn superscript, de 3+ en 2+ zijn subscript ter verduidelijking.

Maar bij de volgende stap gaat het in de mist bij mij, zo heeft O ineens een OG van -I en nog andere dingen.

Kan iemand mij helpen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [scheikunde] redoxreactie



Welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

VAKGEBIED-TAGS

Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.

bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.


Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??



(Nog een tip, voor die super-en subscripts hebben we het aA knopje boven het venster waarin je je bericht typt. En handleidingen voor nog véél meer bruikbare opmaak-mogelijkheden onder de HELP-knop rechtsboven aan je indexpagina)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [scheikunde] redoxreactie

Een redoxreactie bestaat altijd uit de combinatie van twee halfreacties: één voor de oxidator en één voor de reductor.

Oxidator is MnO4- (en wordt gereduceerd naar Mn2+)

Reductor is Fe2+ (en wordt geoxideerd naar Fe3+)

Je vind een lijst met halfreacties in Binas of bijvoorbeeld hier.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 90

Re: [scheikunde] redoxreactie

Fred F. schreef:Een redoxreactie bestaat altijd uit de combinatie van twee halfreacties: één voor de oxidator en één voor de reductor.

Oxidator is MnO4- (en wordt gereduceerd naar Mn2+)

Reductor is Fe2+ (en wordt geoxideerd naar Fe3+)

Je vind een lijst met halfreacties in Binas of bijvoorbeeld hier.
Bedankt voor de reactie, en sorry voor de onduidelijkheid die ik hier veroorzaakte hierboven.

Maar het OG is toch -2 normaal? als het apart staat is het 0, dat weet ik, maar hoe kan O een OG hebben van -1?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: [scheikunde] redoxreactie

Waar leid je uit af dat O een oxidatiegetal -1 heeft?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 90

Re: [scheikunde] redoxreactie

Waar leid je uit af dat O een oxidatiegetal -1 heeft?
Omdat in KMnO4 de K een OG heeft van +I. Daarom moet O toch een oxidatiegetal hebben van +I?

K+ + MnO4-

Met OG K: +I, Mn: +III, O: -I

Maar waarom kan O -I zijn?

Het staat niet in het PSE

Berichten: 8.614

Re: [scheikunde] redoxreactie

Omdat in KMnO4 de K een OG heeft van +I. Daarom moet O toch een oxidatiegetal hebben van +I?
Ik neem aan dat die +I een typfoutje is?

O heeft enkel een oxidatietrap van +I in de verbinding O2F2 en van -I in peroxides. Geen van beide is hier het geval, dus O heeft gewoon een oxidatietrap van -II.
Mn: +III
Volgens mij zit je fout hier. Waarom heeft Mn een oxidatietrap van +III?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: [scheikunde] redoxreactie

Omdat in KMnO4 de K een OG heeft van +I. Daarom moet O toch een oxidatiegetal hebben van +I?
Ik was al bang dat daar de fout zat. De oxidatiegetallen van O bepaalt die van Mn, niet andersom. Neem je voor zuurstof -2, dan kom je voor Mn op +7 uit. De oxidatietoestand van Mn verandert, dat is de wat het een redoxreactie maakt.

Overigens kan O wel (bij uitzondering) een oxidatietoestand van -1 hebben: In H2O2.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 90

Re: [scheikunde] redoxreactie

Marko schreef:Ik was al bang dat daar de fout zat. De oxidatiegetallen van O bepaalt die van Mn, niet andersom. Neem je voor zuurstof -2, dan kom je voor Mn op +7 uit. De oxidatietoestand van Mn verandert, dat is de wat het een redoxreactie maakt.

Overigens kan O wel (bij uitzondering) een oxidatietoestand van -1 hebben: In H2O2.
Maar als het OG van O4 -II is en dat van Mn +VII, wat is het OG van K dan?

Berichten: 8.614

Re: [scheikunde] redoxreactie

Maar als het OG van O4 dan -II is
Alhoewel we weten wat je bedoelt, is dit nogal onzorgvuldig genoteerd. -II is de oxidatietrap van O, niet van O4.
wat is het OG van K dan?
Dat is, zoals je al zei, +I.

Kijk, de oxidatietrap van K is +I, de oxidatietrap van Mn is +VII en de oxidatietrap van O is -II. Je hebt vier O's, dus vier maal -II geeft -8. Tel hierbij de oxidatietrappen van K en Mn op en je krijgt 0, zoals het hoort.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 90

Re: [scheikunde] redoxreactie

Klintersaas schreef:Alhoewel we weten wat je bedoelt, is dit nogal onzorgvuldig genoteerd. -II is de oxidatietrap van O, niet van O4.

Dat is, zoals je al zei, +I.

Kijk, de oxidatietrap van K is +I, de oxidatietrap van Mn is +VII en de oxidatietrap van O is -II. Je hebt vier O's, dus vier maal -II geeft -8. Tel hierbij de oxidatietrappen van K en Mn op en je krijgt 0, zoals het hoort.
Ah zo,

ik dacht hetvolgende: K is eenwaardig positief, dus moet O eenwaardig negatief zijn.

Als K tweewaardig positief is, moet O tweewaardig negatief zijn

K2+ + MnO42-

of

K+ + MnO4-

Maar het is dan: K+ + MnO42-

Dat is ineens een ganse streep door mijn rekening :P

Ik wist niet dat het zo was.

Maar als je dan naar MnO42- apart kijkt, dan bereken je het OG van Mn toch als volgt:

x+4(-2)=-2

x=6

Dus zou het OG van Mn +VI moeten zijn en dan heb je nog 2K'tjes nodig om dat te compenseren.

Nu ga ik weer de mist in :D

Berichten: 8.614

Re: [scheikunde] redoxreactie

Maar het is dan: K+ + MnO42-
Neen, het is KMnO4- en dan komt het mooi uit.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 90

Re: [scheikunde] redoxreactie

Neen, het is KMnO4- en dan komt het mooi uit.
Mag ik dan nog een laatste vraag stellen zodat ik het volledig snap?

Waarom is het dan KMnO4-?

Ik snap niet goed waar dat minteken vandaan komt.

Sorry voor de last :D

Edit: ow ik denk dat ik het weet.

Is het omdat er maar 1 K+'je is dat er bij O maar één minnetje staat?

Berichten: 8.614

Re: [scheikunde] redoxreactie

Sorry, nu maakte ik zelf een typfoutje. Het is MnO4-, zonder die K. Begrijp je het nu wel?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: [scheikunde] redoxreactie

Voor de volledigheid: KMnO4 is een zout, het bestaat uit de ionen K+[s/up] en MnO4-

Het ion MnO4- bestaat uit een Mn-atoom omringd door 4 O-atomen. De totale lading van het ion is -1.

Het oxidatiegetal is niets meer dan een boekhoudtrucje, om bij te kunnen houden hoeveel electronen in een redoxreactie betrokken zijn. Voor dat trucje gelden een aantal basisregels. Een van de belangrijkste is dat je O in dit soort ionen (alle "-aten", dus sulfaat, nitraat, permanganaat, etc.) een oxidatiegetal van -2 toekent.

Het deeltje heeft dus in totaal een lading van -1, de O-atomen zijn ieder -2, totaal dus -8. Dan moet Mn dus een oxidatietoestand van +7 hebben.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer