Springen naar inhoud

[natuurkunde] speciale relativiteit

• Log in om te kunnen reageren

Lapzwans

Lapzwans

• >100 berichten
  • 145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 oktober 2008 - 23:12

Stel dat persoon A, vanaf persoon B, naar een ster 1 lichtjaar hiervandaan reist met een snelheid van 0.5c.

a) Hoe lang duurt de reis volgens persoon A?
b) Welke afstand heeft persoon A in die tijd tussen zichzelf en persoon B afgelegd?

a) Volgens persoon B is er volgens mij LaTeX jaar op persoon's A klok verstreken. Maar persoon A zegt hetzelfde over persoon B, dus het antwoord is toch gewoon 2 jaar?

b) Hier moet je volgens mij de formule voor lengte contractie gebruiken, dus LaTeX lichtjaar, volgens persoon A althans.

Klopt dit een beetje?

Veranderd door Lapzwans, 02 oktober 2008 - 23:14

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 oktober 2008 - 08:53

a) Volgens persoon B is er volgens mij LaTeX

jaar op persoon's A klok verstreken.

Dat klopt. Volgens persoon A is er ook zoveel tijd op zijn klok verstreken. Persoon ziet echter dat op zijn klok 2 jaar verstreken is. Persoon B zal dus zeggen dat de klok van persoon A te langzaam loopt.

Maar persoon A zegt hetzelfde over persoon B, dus het antwoord is toch gewoon 2 jaar?

Dat klopt niet. Op het moment dat voor persoon A 2 jaar verstreken is op zijn eigen klok, dan zal hij zeggen dat er LaTeX jaar verstreken is op de klok van persoon B. Echter, op het moment dat er bij persoon A LaTeX op zijn klok staat (het moment dat hij bij de ster aankomt) zal hij zeggen dat de klok van B pas op 1.5 jaar staat.

b) Hier moet je volgens mij de formule voor lengte contractie gebruiken, dus LaTeX

lichtjaar, volgens persoon A althans.

Dit klopt. Je kan natuurlijk ook gewoon zeggen dat volgens A persoon B met een snelheid 0.5c gedurende LaTeX jaar van hem af beweegt. Snelheid vermenigvuldigen met tijd en je komt direct op LaTeX lichtjaar.

Lapzwans

Lapzwans

• >100 berichten
  • 145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 oktober 2008 - 16:41

Bedankt voor je hulp! Dit volg ik nog niet helemaal:

Dat klopt. Volgens persoon A is er ook zoveel tijd op zijn klok verstreken. Persoon ziet echter dat op zijn klok 2 jaar verstreken is. Persoon B zal dus zeggen dat de klok van persoon A te langzaam loopt.

Vanuit persoon A lijkt het toch alsof persoon B zich met een snelheid 0.5c van zich af beweegt? Waarom zou persoon A dan ook niet mogen zeggen dat persoon B's klok juist langzamer loopt?

Veranderd door Lapzwans, 04 oktober 2008 - 16:41

Heezen

Heezen

• >250 berichten
  • 481 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 oktober 2008 - 21:45

Dit is hem nou:
Beide waarnemers, A EN B zeggen dat de klok van de andere langzamer verloopt! Dit is inderdaad zeer nonintuitief..
Wat vaststaat is dat de relatieve snelheid 0.5c is.. Hier zijn beide waarnemers het over eens.
En dat ALTIJD bewegende klokken langzamer lijken te gaan..
Dus als ik op de aarde zit en jij gaat met je shuttle reizen, zal bijv. als ik 2jaar zie op me klok, jouw klok op bijv. 1,8jaar zie staan.

MAAR op het moment dat je op je klok 1,8jaar ziet staan zal er volgens jouw op mijn klok GEEN 2jaar staan..! Want bewegende klokken ( en tov jouw beweeg ik) gaan langzamer. Je zal bijv. 1.65jaar zien op mijn klok.

Dit illustreert dat er geen sprake is van gelijktijdigheid in de ruimte tijd.
Dus je kan niet simpelweg zeggen van"Als ik weet wat er op mijn klok staat, weet ik ook wat er op jouw klok staat"..

Veranderd door Heezen, 04 oktober 2008 - 21:46

Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just fucked urself..
Correct me if I'm wrong.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures