Liever fysica dan chemie

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 183

Liever fysica dan chemie

In Duitsland rijdt een vrachtauto rond die zaden bombardeert met elektronen teneinde schimmelsporen en virussen te doden. Dat maakt het gebruik van chemische fungiciden overbodig, zodat de behandelde zaden 'organisch' blijven.

<div class="feedflare">Afbeelding Afbeelding</img> AfbeeldingAfbeelding


Lees het gehele bericht

Berichten: 12.262

Re: Liever fysica dan chemie

Dat is eigenlijk ook wel een beetje van de zotte.. iets dat niet organisch mag heten omdat het zaadje waaruit de groente groeie een keer met fungicides is behandeld - alsof dat nog aantoonbaar te vinden is in het product in het schap.


Overigens vraag ik me wel af hoe liefhebers van organische teelt staan tegenover het bombarderen van zaadjes met betastraling :D
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Liever fysica dan chemie

Ik vind dat allemaal tot daar toe, wat ik mij afvraag is of dat niet het gevaar oplevert dat al eens makkelijk schimmel- en bacteriesporen die kanonnade overleven, maar in het proces wel muteren, en zo weer stapels onbekende gevaren opleveren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Liever fysica dan chemie

Ik denk dat dat nog wel zal meevallen, de selectiedruk is niet specifiek natuurlijk. De kans dat doorstralen een organisme iets nuttigs op zal leveren is uiterst klein, afgezien van stralingsbestendigheid bij structureel gebruik.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Liever fysica dan chemie

Het stralingsniveau zal zodanig hoog gekozen worden dat niets overleeft en er dus inderdaad geen selectie mogelijk is.


Om het vele wegwerpplastic voor gebruik in de medische sector te steriliseren werd altijd al radioactive straling gebruikt. Verhitten gaat nu eenmaal niet. De hele transportdoos met allerlei verpakkingen erin gaat gewoon langs een stralingsbron.


Voedsel steriliseren met radioactieve straling is ook niets nieuws. Ik kan me herinneren vele jaren geleden eens een artikel gelezen te hebben over dit gebruik in China en consumenten hadden er een grote voorkeur voor want bestraalde zachte vruchten bleven zo erg lang goed.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Liever fysica dan chemie

Appelsienen worden over het algemeen ook altijd bestraald om ze langer houdbaar te houden.

Reageer