[scheikunde] uitzoeken welke stof

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 39

[scheikunde] uitzoeken welke stof

Hoi

Ik heb vandaag een opdracht opgekregen waarbij ik wat stofjes krijg en met zo veel mogelijk reactiemogelijkheden de volgende 3 opdrachten uit moet voeren;

1. De stof is calciumcarbonaat of ammoniumbromide, ik moet uitzoeken welke

Ik heb de volgende methodes al;

- neerslagreactie door toevoeging Fe2+, Zn2+, Cu2+ of Ba2+ (carbonaat vormt met al deze ionen een neerslag, bromide niet)

- zuur-basereactie; NH4+ vormt een zuur als het opgelost is in water, de andere stoffen niet

NH4+ (aq) + H2O <-> H3O+ (aq) + NH3 (aq)

- redoxreactie; Br[/sup]- is een sterke reductor en Ca2+ is een zwakke oxidator

- vlamreactie; calcium wordt rood

- ik denk dat een disscoiatiereactie hier niet van toepassing is, toch?

2. Het stofje magnesiumsulfaat is mogelijk verontreinigd met ijzer(III)chloride. Ik moet uitzoeken of dit daadwerkelijk zo is of niet.

- neerslagreactie; kan niet

- zuurbasereactie; Cl = zwakke base, dus kan ook niet

- redoxreactie; toevoegen van Mn2+ zou de volgende reacties moeten veroorzaken als er daadwerkelijk ijzer(III)chloridge inzit -> Mn2+ + 4H2O <-> O4- + 8H+ + 5e- en Cl2 (g) + 2e-

er ontstaat Cl in gasvorm, dus gaat het bruisen

3. Massapercentages in een mengsel van suiker en keukenzout bepalen.

- neerslagreactie; oplossing van zilvernitraat nemen (met bekende molariteit) en dan titreren

- verder kwam ik niet?

Zijn er nog meer reacties die je kan laten plaatsvinden om dit allemaal uit te zoeken? Ik hoop dat iemand mij kan helpen, ik kom er helemaal niet uit!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [scheikunde] uitzoeken welke stof

Welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

VAKGEBIED-TAGS

Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.

bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.


Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 39

Re: [scheikunde] uitzoeken welke stof

Jan van de Velde schreef: Welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

Excuses, het stond wel in mijn vorige topic, deze keer was ik het helemaal vergeten! Bedankt voor het veranderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 92

Re: [scheikunde] uitzoeken welke stof

ad [1] CaCO3 (s) of NH4Br (s) ?

Ik denk dat je goed op weg bent hier.

Als ik de SDS's (safety data sheets) bekijk (bijvoorbeeld via [url=http://www.acros.be)]www.acros.be)[/url] is er ook verschil in media waarin deze stoffen oplosbaar zijn

Ook een smeltpunt analyse zou uitkomst bieden maar dat is wellicht niet bedoeld ('m.b.t. 'reactiemogelijkheden')

Zal een reactie met een (sterk)zuur, bijv gec. zoutzuur verschil geven denk je?

ad [2] MgSO4 gecontamineerd met FeCl3

ik volg die redox reacite niet helemaal

*laat iets weten als je de juiste antwoorden weet als deze opdrachten nagekenen zijn
I'm willing to admit that I may not always be right, but I am never wrong

-Samuel Goldwyn-

Berichten: 39

Re: [scheikunde] uitzoeken welke stof

Euwh, ik heb idd bij 2 niet de volledige reactie neergezet.. foutje =P

maar het komt er dus op neer dat er uit 2 Cl--ionen, Cl2 in gasvorm ontstaat, op die manier kan het wel toch?

Berichten: 1

Re: [scheikunde] uitzoeken welke stof

Je zou ook een redoxreactie met koper en zinc kunnen maken, met Kalium in de zoutbrug.

Berichten: 389

Re: [scheikunde] uitzoeken welke stof

Klassieker in de geologie om op het veld te testen of een gesteente kalkhoudend is: giet (verdund) HCl over CaCO3 en er komt CO2 vrij. U neemt een bruisreactie waar.

Berichten: 39

Re: [scheikunde] uitzoeken welke stof

Klassieker in de geologie om op het veld te testen of een gesteente kalkhoudend is: giet (verdund) HCl over CaCO3 en er komt CO2 vrij. U neemt een bruisreactie waar.


Er onstaat dus CO2 en H2O ?

Ik kan dit niet in BINAS vinden...

Berichten: 39

Re: [scheikunde] uitzoeken welke stof

Voor de geinteresseerden; ik heb de proefjes gedaan en ben er dus uit hoe het allemaal moest

1. Calciumcarbonaat of ammoniumbromide

Aan het verschil in oplosbaarheid was het al te zien (CaCO3 lost veel minder goed op dan NH4Br)

Ter controle hebben we het volgende experiment uitgevoerd;

zuur-basereactie; NH4+ vormt een zuur als het opgelost is in water, CO32- een base

NH4+ (aq) + H2O <-> H3O+ (aq) + NH3 (aq)

CO32- (aq) + H2O <-> HCO3 + OH-

dus pH < 7 => je hebt ammoniumbromide

pH > 7 => je hebt calciumcarbonaat

En dan gewoon met een indicatorpapiertje de pH meten. Bij ons kwam er een pH-waarde van 9 uit, dus hadden we te maken met calciumcarbonaat.

2. Magnesiumsulfaat mogelijk verontreinigd met ijzer(III)chloride.

redoxreactie; toevoegen van Mn2+ zou de volgende reacties moeten veroorzaken als er daadwerkelijk ijzer(III)chloride inzit ->

Mn2+ + 4H2O <-> O4- + 8H+ + 5e-

2Cl- <-> Cl2 (g) + 2e-

Door de Cl in gasvorm zou het moeten bruisen. Zit er geen ijzer(III)chloride in, dan gebeurt er niks.

Bekerglaasje met gekregen stofje(s), KMnO4 aan toegevoegd. Batterijtje met elektrodes erin en het ging bruisen. Het was dus verontreinigd.

3. Massapercentages in een mengsel van suiker en keukenzout bepalen.

Hier kwamen we aanvankelijk niet uit, maar onze leraar kwam met het idee om er zilvernitraat bij te titreren en kaliumchromaat (als indicator) erbij te gooien. Het zilvernitraat reageert met het zout (neerslag) en als alle chloor-ionen hebben gereageerd met de zilverionen, verandert de kleur van de oplossing van geel naar rood. (Ik weet niet precies welke reactievergelijkingen hierbij horen, maar we hebben het maar gewoon uitgevoerd.)

We hebben van te voren de korrels (mengsel van suiker en zout dus) gewogen; 4,72 gram. Als we de hoeveelheid zout weten, kunnen we die van suiker ook berekenen.

Met dit experiment zijn we nog niet helemaal klaar door tijdgebrek, maar het principe snappen jullie vast =P

Berichten: 389

Re: [scheikunde] uitzoeken welke stof

Rebecsiee schreef:Er onstaat dus CO2 en H2O ?

Ik kan dit niet in BINAS vinden...


Het is niet omdat iets niet in één of ander boekje staat, dat het niet bestaat...

CaCO3 + 2 HCl = CaCl2 + H2O + CO2

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: [scheikunde] uitzoeken welke stof

Kalkoen schreef:Het is niet omdat iets niet in één of ander boekje staat, dat het niet bestaat...

CaCO3 + 2 HCl = CaCl2 + H2O + CO2
Even wat netter opschrijven (er slaat geen CaCl2 neer bij deze reactie)

CaCO3 + 2 H+ --> Ca2+ + H2O + CO2
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 39

Re: [scheikunde] uitzoeken welke stof

Kalkoen schreef:Het is niet omdat iets niet in één of ander boekje staat, dat het niet bestaat...

CaCO3 + 2 HCl = CaCl2 + H2O + CO2


Kan best dat het bestaat, maar als het niet in mijn binas staat kan ik de reactievergelijking niet weten en dus ook niet in mijn verslag zetten. Maar bedankt (en de gene onder jou ook).

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: [scheikunde] uitzoeken welke stof

Het staat wel degelijk in Binas, maar daarvoor moet je de tabel met zuur-basereacties wel op de juiste manier gebruiken. In die tabel staat het koppel HCO3-/CO32-, en even hoger staat het koppel H2CO3/HCO3- (maar ik heb de tabel niet bij de hand, H2CO3 kan ook genoteerd staan als H2O + CO2, maar dat komt op hetzelfde neer).

Tel die 2 reacties bij elkaar op, en je hebt de reactie waar het hier om draait. Cruciaal is dat je inziet dat het CO32- uit CaCO3 optreedt als base, maar ik kan me voorstellen dat dat geen a-b-c-tje is.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 39

Re: [scheikunde] uitzoeken welke stof

Achso, jaa hier heb ik wel wat aan, dankje!

Maar ik heb zit nu met nog een probleempje. Bij het laatste onderdeel moet ik de massapercentage van keukenzout en suiker bepalen. Dit is gelukt d.m.v. een neerslagtitratie, alleen moet ik ook andere manieren bedenken.

Ik had dus bedacht dat het een polarimeter kon, maar ik weet dit niet zeker. Kan iemand mij dit vertellen?

Je hebt dan de formule

[a] = a / (l . c)

[a] = specifieke rotatie

a = gemeten rotatie

l = lengte van de lichtweg in dm

c = concentratie in g mL-1

Als je een mengsel hebt kan het toch niet? Want dat krijg je een heel andere rotatie (de rotatie van de ene stof wordt opgeheven of juist versterkt door de andere stof?) lijkt me...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [scheikunde] uitzoeken welke stof

Keukenzout roteert gepolariseerd licht niet dus je kunt inderdaad met een polarimeter het suikergehalte bepalen.

Doet men op het lab van een suikerfabriek ook.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer