Kan het rood haar hebben?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 4

Kan het rood haar hebben?

Hallo

Jullie kennen hier waarschijnlijk heel wat meer van.

Welke mogelijke haarkleur kan mijn kind krijgen.

Even voorstellen:

Partner (rood haar), Parnter moeder (rood haar), Parnter grootmoeder (rood haar), Partner vader (bruin haar), Partner broer (bruin haar), Partner tantes (bruin haar).

Mijn haar (bruin haar), vader en moeder (bruin tot zwart), broers (bruin), grootouders (bruin)

In mijn familie ken ik maar 1 persoon die rood haar heeft en dat is een neef van mij. Maar die ouders hebben geen rood haar, maar bruin haar.

Ik ben echt benieuwd wat dit wordt, alvast bedankt.

Berichten: 771

Re: Kan het rood haar hebben?

Met zulke dingen kan je het nooit 100% zeker weten, maar ik gok op bruin, Vermist bruin dominant is over rood.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Kan het rood haar hebben?

Je kunt het beste een stamboom maken van de situatie:

Afbeelding

De grote B staat voor het dominante allel voor bruin haar

De kleine b staat voor het recessieve allel voor blond/rood haar

Voor rood haar heb je dus 2 recessieve allelen nodig (bb), terwijl je voor bruin haar maar één

dominant allel nodig hebt (BB óf Bb).

Jij bent de lichtblauwe (rondjes zijn vrouwen, vierkantjes zijn mannen) en jij hebt bruin haar.

In jouw rondje heb ik Bb staan, maar het kon net zo goed BB zijn, dat weet je dus niet.

Je ouders (groen) hebben beiden bruin haar, maar ook zij kunnen net zo goed één dominant

en één recessief allel hebben. Je grootouders (staan hier niet op) hebben óók bruin haar

dus het maakt de kans wel een stuk kleiner dat jij nog een recessief allel voor rood haar hebt,

ofwel Bb.

Als jij Bb hebt is de kans dat je kind bruin haar heeft:

Bb x bb = Bb Bb bb bb = 50%

Als jij BB hebt is de kans dat je kind bruin haar heeft:

BB x bb = Bb Bb Bb Bb = 100%

Een gemiddelde kans van 75% op een kind met bruin haar.

Maar omdat je ouders én grootouders allen bruin haar hebben is deze kans

in de praktijk groter.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 193

Re: Kan het rood haar hebben?

Weddenschapje aan het afsluiten met je familie?



Mvg,

P.Siemons

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Kan het rood haar hebben?

Ik denk dat dit niet zo eenvoudig is. Is haarkleur geen intermediair fenotype? Dan is er misschien ook een kans dat een nakomeling blond is.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 4

Re: Kan het rood haar hebben?

Fieuw hoe ingewikkeld.

Ik en mijn familie hebben inderdaad daar al over gesproken.

Het is toch altijd iets nieuws hé.

In ieder geval bedankt voor de reactie!!!

Hiermee heb je mij goed geholpen!!!

Zou er eigenlijk een mogelijkheid bestaan dat je de haarkleur van uw toekomstige baby kan bepalen?

Zijn er bepaalde factoren die uw toekomstige baby kunnen beïnvloeden?

Voeding, DNA,... geen idee!!!! Ik zeg maar iets, ken er te weinig voor.

Berichten: 8.614

Re: Kan het rood haar hebben?

lieveranoniem schreef:Zou er eigenlijk een mogelijkheid bestaan dat je de haarkleur van uw toekomstige baby kan bepalen?

Zijn er bepaalde factoren die uw toekomstige baby kunnen beïnvloeden?

Voeding, DNA,... geen idee!!!! Ik zeg maar iets, ken er te weinig voor.
Bij mijn weten bestaan er geen methoden om je haarkleur op een natuurlijke wijze te veranderen, laat staan die van een foetus.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Kan het rood haar hebben?

Je kan het je eenvoudig zo voorstellen: als zaad en eicel samenkomen, wordt er beslist welke haarkleur het kind zal hebben. Eens dat beslist is, dan is de keuze onherroepelijk. Via genetische manipulatie (DNA) zou het mogelijk kunnen zijn om haarkleur te veranderen (alvorens de 'beslissing' is gemaakt, dus eigenlijk de beslissing zelf manipuleren). Ik denk echter niet dat dit gedaan wordt.

Men stelt dat de bruine kleur dominant is, dus stel het zo voor: Het gen dat codeert voor bruin zegt het kind zal "BRUIN" haar hebben. Het gen dat codeert voor rood zal zeggen dat het kind rood haar moet hebben. Meestal overwint het gen dat codeert voor bruin waardoor het kind bruin haar zal hebben. Er is echter ook een kleine kans dat het gen dat codeert voor rood overwint. En in sommige gevallen wanneer de keuze moet vallen tussen rood en bruin kan het zijn dat er gewoon blond wordt gecodeerd (intermediair).

Er zijn bepaalde factoren (UV licht, slechte voedingstoestand,...) Die een haarkleur eventueel kunnen doen veranderen (verbleken). Deze zijn uiteraard slechts tijdelijk en al zeker niet toe te passen in de baarmoeder.

Laat ons dus even kort samenvatten: Er is kans dat er een roodharig kind uitkomt, maar de kans dat er een kind uitkomt met een andere haarkleur (bruin of blond) is hoger.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 2.504

Re: Kan het rood haar hebben?

In de lessen biologie van het 6de middelbaar wordt er doorgaans tijd besteed aan het concept "overerving van kenmerken"

Haarkleur wordt bepaalt door een gen. Moeder en vader hebben een kenmerk. Kenmerken kunnen passief of dominant zijn, het zijn er steeds 2 in combinatie.

Het gaat niet exact zo, maar het lijkt hierop: De 2 kenmerken van de vader en 2 kenmerken van de moeder worden gesplitst, 1 van de vader en 1 van de moeder komen tesamen en dat wordt het nieuwe van het kind.

Dit is totaal willekeurig en onvoorspelbaar.

Bijvoorbeeld

Man: BD

Vrouw Gc

Mogelijke combinaties:

BG

Bc

DG

Dc

Dan is het kijken hoe de 2 elkaar beïnvloeden en dan heb je je mogelijkeheden.

dat is wat ik me uit de lessen heriner
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Berichten: 6

Re: Kan het rood haar hebben?

kan je dit niet bij de huisarts vragen? niet dat ik een probleem heb met je vraag maar ik stel ook een vraag over hoofd haar omdat ik benieuwd ben wat het kan zijn en dan word de topic gesloten met een doorwijzing naar de huisarts.

maar ontopic ik gok dat je baby bruin haar krijgt :D

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Kan het rood haar hebben?

Of hij het nu aan de bakker of aan de dokter vraagt, geen van de twee kan er voor zorgen dat zijn kind geboren zal worden met bruin of rood haar. Wij kunnen echter proberen om een statistische benadering te geven van de haarkleur van zijn kind. Dit is onschuldig.

Het voorspellen van een eigenschap is geen persoonlijk medisch probleem. Jij vroeg echter een diagnose, en dat is iets wat we hier niet kunnen geven, voor je eigen veiligheid.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 247

Re: Kan het rood haar hebben?

feit is dat haarkleur een interactie is van meerdere genen die je niet zo simpel voor kan stellen. Dat bruin en zwart dominante kleuren in de wereld zijn had je wrs al wel langer door, maar de kans op rood haar is niet onbestaande aangezien er blijkbaar 1 iemand in jou familie rood haar heeft. De kans zal klein zijn, maar bestaande.

Uiteraard kunnen de gameten geselecteerd worden op de haarkleur, maar ik denk niet dat er in europa een labo is dat dit gaat willen doen, dus je zal ervoor naar china of mss de VS ofzo moeten gaan.

Genetic engineering kan uiteraard ook, maar daar gaat niemand aan willen beginnen :D

Berichten: 4

Re: Kan het rood haar hebben?

Dus als ik het goed lees dan is de kans dat ik een kind op rood haar ga hebben klein?

Stel dat je twee kinderen wenst, zal er dan 1tje rood zijn en 1tje bruin ofzo aangezien het 50% is?

Of hoe moet ik dit interpreteren.

Kun je eigenlijk weten welke genen je hebt om door te geven? Bestaat daar iets voor?

Berichten: 193

Re: Kan het rood haar hebben?

Ik begrijp nog steeds het probleem niet!!!

Mvg,

Paul Siemons

Berichten: 8.614

Re: Kan het rood haar hebben?

Stel dat je twee kinderen wenst, zal er dan 1tje rood zijn en 1tje bruin ofzo aangezien het 50% is?
Neen, zeker niet. Die kans is onafhankelijk van eerdere kinderen. Als de kans op een eigenschap dus 50% is en je hebt al een kind zonder die eigenschap, dan heeft een tweede kind opnieuw 50% om die eigenschap te krijgen, en niet 100%.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer