Hoe komt een atoom aan zijn elektronegativiteit

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Hoe komt een atoom aan zijn elektronegativiteit

Waardoor word de elektronegativiteit bepaald?

Mijn scheikunde leraares dacht dat het lag aan hoeveel electronen er in de schil konden ,en hoeveel electronen er daadwerkelijk in zitten.

Dit wil ik natuurlijk best geloven ,maar als dat waar is zou de elektronegativiteit geen constant getal zijn, en zo word het in mijn binas wel gegeven.

Het zou geen onstant getal meer zijn omdat,als het daad werkelijk aan het verschil licht tussen hoeveer erin passen en er in zitten.

dan zou de elektronegativiteit van Zuurstof afnemen als er H atoom aan een O atoom bindt.

Berichten: 167

Re: Hoe komt een atoom aan zijn elektronegativiteit

Antoon schreef:Waardoor word de elektronegativiteit bepaald?

Mijn scheikunde leraares dacht dat het lag aan hoeveel electronen er in de schil konden ,en hoeveel electronen er daadwerkelijk in zitten.

Dit wil ik natuurlijk best geloven ,maar als dat waar is zou de elektronegativiteit geen constant getal zijn, en zo word het in mijn binas wel gegeven.

Het zou geen onstant getal meer zijn omdat,als het daad werkelijk aan het verschil licht tussen hoeveer erin passen en er in zitten.

dan zou de elektronegativiteit van Zuurstof afnemen als er H atoom aan een O atoom bindt.
elektronegativiteit is het vermogen waarmee een atoom een elektron in een binding naar zich toetrekt!

dat wil dus zeggen dat wanneer je een O-H binding hebt! en de O heeft een hogere elektronegativiteit (dit kun je vinden in je tabel van mendeljev) dan zal O in de binding meer partieel negatief geladen worden en H een beetje meer positief . omdat de O harder trekt! dus zal hij een klein beetje meer negatief worden, terwijl H een beetje zijn elektron 'verliest' om het zo te zeggen waardoor het positiever word.

hmm hoop dat je het beetje begrijpt :shock:
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Hoe komt een atoom aan zijn elektronegativiteit

Mijn leraar noemde het altijd de electron-zuigend vermogen van een atoom.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Hoe komt een atoom aan zijn elektronegativiteit

ik weet wat het is, en dat het een poleire binding als gevolg heeft enzo.

Maar mijn vraag is, waarom trekt een atoom harder aan een elektronen paar dan een andere atoom?, anders gezegt, hoe komen de atomen aan hun elektronnegativiteit?

Berichten: 167

Re: Hoe komt een atoom aan zijn elektronegativiteit

Antoon schreef:ik weet wat het is, en dat het een poleire binding als gevolg heeft enzo.

Maar mijn vraag is, waarom trekt een atoom harder aan een elektronen paar dan een andere atoom?, anders gezegt, hoe komen de atomen aan hun elektronnegativiteit?
ik denk dat dit te maken heeft met het aantal protonen in de kern! aangezien O veel meer protonen (dus plus) heeft gaat hij veel meer electonen of harder elektronen naar zich toe trekken (dus min) want plus en min trekken elkaar aan! is het niet zoiets? Afbeelding
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Hoe komt een atoom aan zijn elektronegativiteit

Mijn scheikundekennis is alweer wat weggezakt, maar wat ik mij ervan herinner is dat het inderdaad te maken heeft met het aantal protonen in de kern, maar ook met de elektronenconfiguratie rond de kern. Een atoom met meer protonen in de kern heeft weliswaar een sterkere (positieve) aantrekkingskracht op elektronen, maar doordat het aantal elektronen rond de kern van een neutraal atoom even groot is als het aantal protonen wordt de netto lading nul. Echter, elektronen komen in verschillende banen ('schillen') rond de kern voor, en sommige banen schermen de kern beter af dan andere banen. Als een atoom dus veel elektronen in een minder goed afschermende baan heeft dan zal de aantrekkingskracht van de kern toch merkbaar zijn voor een ander atoom.

De precieze details kan ik je niet meer geven, maar zoiets is het volgens mij wel.

Edit: zie bijvoorbeeld deze pagina: het heeft ook met de groote (straal) van het atoom te maken. Elektronen die verder van de kern verwijderd zijn worden minder aangetrokken door de kern en kunnen dus makkelijker door een ander atoom worden 'weggetrokken'.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 167

Re: Hoe komt een atoom aan zijn elektronegativiteit

en zo helpen alle beetjes je zeker tot het juiste antwoord , succes :wink:
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Hoe komt een atoom aan zijn elektronegativiteit

Op de gegeven link staat dat de electron negativiteit toeneemt naarmate je naar rechts gaat op het periodieksysteem gaat.

Dit zei mijn scheikunde leraarres ook al, en zei inprincipe het zelfde als wat bas schreef.

Omdat de afscherming niet zo goed is geregeld of juist wel.

Maar als een O atoom zich aan een H atoom bind ontstaat er meestal een polaire binding. maar als het O atoom het elektronen paar zich naar zich toe trekt, dan verandert die afscherming van de schil.

En zou dus de elektronnegativiteit veranderen, terwijl hij in de binas staat gegevan als een constant getal, dus ik wil meer puzzelstukjes

Weet iemand nog wat factoren?

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Hoe komt een atoom aan zijn elektronegativiteit

Antoon schreef:Maar als een O atoom zich aan een H atoom bind ontstaat er meestal een polaire binding. maar als het O atoom het elektronen paar zich naar zich toe trekt, dan verandert die afscherming van de schil.

En zou dus de elektronnegativiteit veranderen, terwijl hij in de binas staat gegevan als een constant getal
Het lijkt mij dat ze de elektronegativiteit bedoelen van een los atoom. Zodra deze een binding aangaat verandert er weliswaar wat aan de elektronenverdeling, maar dit is bij elke binding wel weer anders en dus is het zinloos om voor elke binding de elektronegativiteit te bepalen. Jouw massa verandert ook als je iets vasthoudt, maar het gaat om je 'naakte' massa (kan even zo snel geen ander voorbeeld bedenken).

Dus zodra een atoom een binding vormt dan stelt zich een nieuw evenwicht in wat betreft de elektronenverdeling.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Hoe komt een atoom aan zijn elektronegativiteit

"Bas schreef:Het lijkt mij dat ze de elektronegativiteit bedoelen van een los atoom. Zodra deze een binding aangaat verandert er weliswaar wat aan de elektronenverdeling, maar dit is bij elke binding wel weer anders en dus is het zinloos om voor elke binding de elektronegativiteit te bepalen. Jouw massa verandert ook als je iets vasthoudt, maar het gaat om je 'naakte' massa (kan even zo snel geen ander voorbeeld bedenken).

Dus zodra een atoom een binding vormt dan stelt zich een nieuw evenwicht in wat betreft de elektronenverdeling.
Wil je hiermee zeggen dat de elektronnegativiteit niet zo constant is als dat de binas me voor doet?

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Hoe komt een atoom aan zijn elektronegativiteit

Zoals ik al zei, als je naar hele moleculen kijkt en de atomen daarin dan zul je bij een meting van alle individuele atomen vinden dat ze OP DAT MOMENT een andere elektronegativiteit hebben dan in de boeken staat vermeld. Maar dat komt puur door de interactie met de andere atomen (of eigenlijk de elektronen daarvan). Je moet daarom voor de meting (ik geloof trouwens dat ze het berekenen, maar het gaat om het idee) het losse atoom beschouwen en niet een atoom in een molecuul.

Het getal geeft gewoon aan hoe sterk een atoom elektronen kan aantrekken, dus het is zinloos om dit te bepalen nadat het atoom al een binding heeft aangegaan. Op dat moment is er namelijk al een voor het atoom gunstige elektronenverdeling.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Reageer