Hulp bij lay-out ART

Moderator: Miels

Reageer
Berichten: 1.404

Hulp bij lay-out ART

Aangezien in de minicursus ART nogal wat wiskundige symbolen en bewerkingen in voorkomen, zal ik ongetwijfeld op heel wat practische problemen stuiten bij de layout (aangezien Latex blijkbaar nog niet voor morgen is).

Hier zijn mijn eerste problemen:


Hoe voeg ik een delta(gelijkbenig driehoekje) in?

Hoe voeg ik een matrix in?


Verder doe ik nogmaals een oproep aan de mensen die een passie hebben het layouten van teksten. Om de cursus ART overzichtelijk en verteerbaar te houden is de layout erg belangrijk. Zelf heb ik hiervan niet zoveel kaas gegeten. Dus alle hulp welkom.
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Hulp bij lay-out ART

Formules kun je beter als plaatjes plaatsen. Je kunt hier Mathematica, Mathtype of Latex voor gebruiken.


Ik wil best kijken wat ik voor je kan doen in de layout, maar ik weet niks van ART.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: Hulp bij lay-out ART

Idem, ik gebruik zelf Mathematica en LaTeX.. Wil best helpen met de layout, maar net als Bart weet ik ook vrijwel niks van ART.. Ben wel bekend met einstein notatie conventie e.d, con/covariant notatie enz..
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

Berichten: 1.404

Re: Hulp bij lay-out ART

Formules kun je beter als plaatjes plaatsen. Je kunt hier Mathematica, Mathtype of Latex voor gebruiken.


En op welke server kan ik deze plaatjes posten?
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Hulp bij lay-out ART

Op die van het wetenschapsforum. Daar staan de plaatjes van de minicursussen ook. Hiervoor zijn inloggegevens voor de server nodig (alleen te gebruiken door een beperkt aantal mensen). Ik stuur ze je dus in een pb.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 1.404

Re: Hulp bij lay-out ART

Op die van het wetenschapsforum. Daar staan de plaatjes van de minicursussen ook


En hoe doe je dat?

(Eerlijk gezegd kreeg ik deze vraag niet over mijn lippen, maar mijn trots moet wijken voor het practische nut [img]http://www.wetenschapsforum.nl/public/s ... edface.gif[/img] )
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Hulp bij lay-out ART

zie PB
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 1.404

Re: Hulp bij lay-out ART

Nog steeds zit ik in de knoei met het plaatsen van mijn teksten op dit forum.

Ik heb alles in word 97 staan en mijn formules bewerkt met de vergelijkingseditor. Hoe plaats ik dit op een snelle en eenvoudige manier op dit forum?
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Hulp bij lay-out ART

Voor een normale website kun je opslaan als HTML gebruiken. Dat werkt echter niet voor dit forum.


Het kan dus niet snel. Het is alleen maar dom werk om alles om te zetten in BBCode en de plaatjes op te slaan.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Hulp bij lay-out ART

De beste manier om het via word97 te doen, is om het eerst helemaal zo te maken zoals je zelf wilt in word97. Dan ga je kijken hoe je de hele opmaak naar bbcode kunt veranderen.


Als je dus de volgende zin hebt:

"De ART staat voor algemene relativiteits theorie."


dan schreef je nu IN word97 het volgende:

Code: Selecteer alles

"De ART staat voor [b]algemene[/b] [u]relativiteits[/u] [i]theorie[/i]."

Dus ook al doet de code "" niets, je schrijft het er gewoon bij.


Ook daar waar een plaatje staat, schrijf je:

Code: Selecteer alles

 [img]http://www.wetenschapsforum.nl/~moderator/art/plaatje01.gif[/img]

Dan sla je het op als een .html bestand. Word97 zet dan alle formules om in plaatjes die het opslaat in een map, genaamd ART_images, of iets in die trend.


Deze plaatjes zet je natuurlijk op de server, op 'bv' de hierboven aangegeven plaats. Omdat je al de bbcode al hebt ingevoerd op word97, kun je die nou gewoon kopieren in zo'n "plaats reactie" type veld waar ik nou in aan het typen ben.


Dat is de makkelijkste manier om het te doen.


"Moeilijker kunnen we het niet maken, wel makkelijker."

Berichten: 1.404

Re: Hulp bij lay-out ART

Waarom zijn mijn plaatjes in les 1 ART nu weer rode sterretjes?
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Hulp bij lay-out ART

Waarom zijn mijn plaatjes in les 1 ART nu weer rode sterretjes?
Ik ben er heilig van overtuigd dat de links verkeerd zijn. De eigenschappen, na rechtermuis geklikt te hebben op zo'n plaatje, verwijzen naar niets.


Echter in deze map staan vele plaatjes die jij geloof ik moet hebben, maar waarnaar helemaal niet verwezen wordt.


Begrijp je wat ik bedoel?
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: Hulp bij lay-out ART

Waar je naar hebt gelinkt is:

Code: Selecteer alles

http://www.wetenschapsforum.nl/web/relativiteit/art/les1/image1.gif

dit had moeten zijn:

Code: Selecteer alles

http://www.wetenschapsforum.nl/~moderator/relativiteit/les02/image1.gif

etc voor de andere plaatjes
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

Berichten: 1.404

Re: Hulp bij lay-out ART

Ok jongens, dankzij jullie is het opgelost.


Daarmee is het weereens bewezen dat je op 5 jaar tijd volledig out bent in de ICT sector!
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: Hulp bij lay-out ART

peterdevis, kheb je een PBtje gestuurd..
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

Reageer