Gisten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 12

Gisten

Ik doe mijn profielwerkstuk over gisten, hiervoor moet ik o.a. weten:

Waarom laat men gist onderin een flesje bier?

Berichten: 8.614

Re: Gisten

Googel maar eens met ondergist of bottom-fermenting yeast, dan krijg je waarschijnlijk wel wat relevants.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 142

Re: Gisten

Als men gist laat in een flesje bier doet men dat om het bier te laten nagisten in de fles. Daarbij wordt de restsuiker omgezet in alcohol en vormt zich nog CO2 in de fles.
Googel maar eens met ondergist of bottom-fermenting yeast, dan krijg je waarschijnlijk wel wat relevants.
Bottom-fermenting of laaggistend slaat op het feit dat de gist zijn werk doet op of nabij de bodem van het gistingsvat, in tegenstelling tot hooggistend waarbij de gist min of meer drijft in het gistingsvat.

Met laaggistende soorten wordt o.a. pilsener of lager bier gemaakt. Een voorbeeld van een bier van hoge gisting is ale. of Palm-bier.

Berichten: 12

Re: Gisten

dank je wel:) dit is wat ik moest weten.

Alleen zit ik met een probleem..

nergens op internet kan ik geen relevant 'recept' vinden van alcoholische gisting.

Wij willen testen wat het verschil is tussen verschillende soorten gist, elk alternatief die gegeven wordt om alcoholisch te gisten, duurt minimaal 6 weken..

Kan dit sneller?

Berichten: 142

Re: Gisten

Dan zou ik eens googelen op 'wijn maken', 'bier maken' en 'alcohol maken destilleren'. Met name de laatste levert specifieke recepten om suiker te vergisten met het doel er alcohol van te maken.

Aangezien vergisting een natuurlijk proces is zal je toch geduld moeten hebben. Er zijn echter gisten te koop bij drogisterijen en postorderbedrijven waar men spullen voor bier- en wijnmaken verkoopt die sneller werken. Ik heb ze echter nog nooit geprobeerd.

Reageer