Koudste dagen zijn niet de kortste

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 254

Koudste dagen zijn niet de kortste

Hallo,

ik bedacht me net het volgende: de koudste dagen zijn gemiddeld gezien niet de kortste dagen.

Mij lijkt dit een beetje raar daar het op de kortste dagen net zo is dat de zon het minst kan schijnen en dus het minst kan opwarmen, maar blijkbaar is dit een iets te simplistische redenering.

Iemand die er een andere idee over heeft waarom de koudste dagen niet de korste zijn?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Koudste dagen zijn niet de kortste

Zoiets zou inderdaad gelden als iedere dag op zeker tijdstip de voorraad energie/warmte in de omgeving standaard op nul zou staan. Dat is echter niet het geval. In de zomer worden grote hoeveelheden warmte in water en bodem gestopt, en die hele spaarpot is rond eind december nog niet leeg.

Anderzijds, badderen in de Noordzee is zo rond de langste dag (eind juni) meestal nog een bibbertjeskoude ervaring. Het duurt niet zelden tot half augustus voordat dat écht aangenaam wordt. In oktober kan een bad in de Noordzee niet zelden nog goed te doen zijn. Op dit moment aan de kust ca 18°C....... En de zomer is verre van warm geweest
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Koudste dagen zijn niet de kortste

Veel hangt ook af van waar de wind komt geblazen. Als er koude droge wind uit het noorden komt dan kan dit vaak enkele graden schelen. Natuurlijk hangt de windrichting niet af van hoe lang de zon geschenen heeft.

Berichten: 12.262

Re: Koudste dagen zijn niet de kortste

Die windrichting zal over een lange termijn (zeg 30 jaar zoals voor klimaat gebruikelijk) waarschijnlijk van weinig invloed zijn. Door de opslag van warmte vallen zowel de warmste als koudste periodes 1 a 2 maanden na resp de langste en kortste dag van het jaar... wat dat betreft had met kerstmis later moeten plannen als vaker sneeuw gewenst was :D
Victory through technology

Reageer