Springen naar inhoud

- - - - -

Drie genen bepalen kans op jicht

• Log in om te kunnen reageren

Wien Ee

Wien Ee

• >1k berichten
  • 3133 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 oktober 2008 - 00:38

Drie genen bepalen de kans dat iemand jicht krijgt. Lang voordat deze pijnlijke reumatische aandoening toeslaat is aan de hand van de genen te voorspellen wie er het slachtoffer van wordt en wie niet. Er is dan nog tijd voor preventieve maatregelen.

Lees meer ... NRC
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5812 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 oktober 2008 - 11:58

Interessant nieuws, ofschoon de medische waarde hiervan afgewacht moet worden. Het is fijn om de oorzaken
te weten van ziekten mits deze consequenties hebben in de vorm van behandelingsmogelijkheden. Aangezien
gentherapie nog een te-ver-van-mijn-bed show is, is het feit dat jicht door 3 genmutaties wordt veroorzaakt
interessant (en aannemelijk, de meeste ziekten zijn multifactorieel), maar niet relevant voor de behandeling
van jicht. Het gaat nu wel meer een rol spelen bij de non-medicamenteuze therapie (vrees ik).
Patienten zijn hier al snel van op de hoogte tegenwoordig met de gevolgen van dien; als het genetisch is bepaald,
waarom zouden ze zich dan nog aan dieetadviezen houden. En de pillen die ze slikken werken toch niet tegen
de genen. Informatie verstrekken wordt belangrijk, en de groep die borderline therapietrouw is zal waarschijnlijk
definitief de pilletjes laten staan.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Wien Ee

Wien Ee

• >1k berichten
  • 3133 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 oktober 2008 - 13:08

Ik lees niet in het artikel dat pillen of een dieet van geen waarde zouden zijn. Sterker, het artikel schrijft:

Zo is bekend dat mensen die alcohol gebruiken, eiwitrijke maaltijden nuttigen en plaspillen tegen verhoogde bloeddruk nemen, vaker last van jichtaanvallen hebben dan mensen die dit niet doen.

Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5812 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 oktober 2008 - 14:42

Ik lees niet in het artikel dat pillen of een dieet van geen waarde zouden zijn. Sterker, het artikel schrijft:

Je mist mijn punt;

Waarom zouden patienten nog pillen slikken of dieetadviezen opvolgen als het genetisch is bepaald?

Natuurlijk verlaag je de kans op een jichtaanval door bovenstaande maatregelen, maar dat moet aan
de patient (opnieuw) duidelijk worden gecommuniceerd. Ik werk met patienten en patienten interpreteren
alles zodaning dat het hun het beste uitkomt, wat niet anders dan logisch is trouwens. Het beste voor hen
is: geen dieet en geen pillen. Ze zullen daarom de bovenstaande vraag stellen. Ik stel hem dus niet voor
de goede orde.

Maar goed, dit is meer vanuit mijn perspectief, ik ga niet inhoudelijk in op het bericht wat volgens
mij de bedoeling is van dit topic.

Veranderd door anusthesist, 05 oktober 2008 - 14:51

That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Wien Ee

Wien Ee

• >1k berichten
  • 3133 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 oktober 2008 - 15:16

Ok.

Lijkt mij lastig iets over te brengen aan patienten die alles interpreteren zodaning dat het hun het beste uitkomt. :D

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures