[wiskunde] complexe vierdemachtswortels

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8.614

[wiskunde] complexe vierdemachtswortels

Een opgave m.b.t. complexe getallen:

Bepaal in
\(\cc\)
de vierdemachtswortels uit 16.[/i]

De zuiver reële waarden 2 en -2 zijn uiteraard eenvoudig uit het hoofd te bepalen, maar om de andere twee te vinden moet ik iets meer inventiviteit aan de dag leggen. Om de vierdemachtswortels in
\(\cc\)
uit 16 te bepalen, dien ik op zoek te gaan naar een complex getal
\(z = (x + yi)\)
zodat
\(z^4 = 16\)
. Wanneer ik dit uitschrijf, krijg ik het volgende:
\((x + yi)^4 = 16\)

\(\Leftrightarrow\)
\(x^4 + 4x^3yi + 6x^2y^2i^2 + 4xy^3i^3 + y^4 = 16\)

\(\Leftrightarrow\)
\(x^4 + 4x^3yi - 6x^2y^2 - 4xy^3i + y^4 = 16\)

\(\Leftrightarrow\)
\((x^4 - 6x^2y^2 + y^4) + (4x^3y - 4xy^3)i = 16\)

\((x^4 - 6x^2y^2 + y^4)\)
komt overeen met het reële gedeelte,
\((4x^3y - 4xy^3)\)
met het imaginaire gedeelte, dus dit valt te schrijven in de vorm van het volgende stelsel:
\(\left\{\begin{array}{lll}x^4 - 6x^2y^2 + y^4 = 16 \\4x^3y - 4xy^3 = 0\end{array}\)
Uitwerken levert:
\(\left\{\begin{array}{lll}x^4 - 6x^2y^2 + y^4 = 16 \\4x^3y - 4xy^3 = 0\end{array} \Leftrightarrow \left\{\begin{array}{lll}x^4 - 6x^2y^2 + y^4 = 16 \\4x^3y = 4xy^3\end{array}\Leftrightarrow \left\{\begin{array}{lll}x^4 - 6x^2y^2 + y^4 = 16 \\x^2 = y^2\end{array}\)
Hieruit weet ik dus dat
\(x = y\)
of
\(-x = y\)
en bijgevolg kan ik gaan substitueren:
\(\begin{array}{lcl}\left\{\begin{array}{lll}x^4 - 6x^2x^2 + x^4 = 16 \\x = y\end{array} & \mbox{of} & \left\{\begin{array}{lll}x^4 - 6x^2(-x)^2 + (-x)^4 = 16 \\-x = y\end{array} \\&& \\& \Leftrightarrow & \\&& \\\left\{\begin{array}{lll}-4x^4 = 16 \\x = y\end{array} & \mbox{of} & \left\{\begin{array}{lll}-4x^4 = 16 \\-x = y\end{array} \\&& \\& \Leftrightarrow & \\&& \\\left\{\begin{array}{lll}x^4 = -4 \\x = y\end{array} & \mbox{of} & \left\{\begin{array}{lll}x^4 = -4 \\-x = y\end{array}\end{array}\)
Beide stelsels leiden tot
\(x^4 = -4\)
. x is een reëel getal en aangezien in
\(\rr\)
de vierdemachtswortel uit een strikt negatief getal (zoals -4) niet gedefinieerd is, kan ik niet verder.

Ik heb ongetwijfeld een rekenfoutje gemaakt waardoor ik ergens een toestandsteken ben kwijtgespeeld of er zit een fout in mijn redenering. Na driemaal hermaken van de opgave heb ik die fout echter nog steeds niet ontdekt. Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Alvast bedankt.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 582

Re: [wiskunde] complexe vierdemachtswortels

\(\left\{\begin{array}{lll}x^4 - 6x^2y^2 + y^4 = 16 \\4x^3y - 4xy^3 = 0\end{array} \Leftrightarrow \left\{\begin{array}{lll}x^4 - 6x^2y^2 + y^4 = 16 \\4x^3y = 4xy^3\end{array}\Leftrightarrow \left\{\begin{array}{lll}x^4 - 6x^2y^2 + y^4 = 16 \\x^2 = y^2\end{array}\)


Ik zou de deling die je hier uitvoert wat nader bekijken :D . Dit doe je niet zonder gevolgen.

Berichten: 4.246

Re: [wiskunde] complexe vierdemachtswortels

\( r^4 e^{4i \phi} = 16 e^{ ( \pi/2) i + 2 \pi k i} \)
dus
\( r =\sqrt{8} \)
\( \phi =\frac{ 2 \pi k + ( \pi /2 )}{4} \)
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] complexe vierdemachtswortels

Ik zou de deling die je hier uitvoert wat nader bekijken :D . Dit doe je niet zonder gevolgen.
Inderdaad, dat mag alleen indien x en y verschillen van 0. Dat verandert de zaak.
dirkwb schreef:
\( r^4 e^{4i \phi} = 16 e^{ ( \pi/2) i + 2 \pi k i} \)
dus
\( r =\sqrt{8} \)
\( \phi =\frac{ 2 \pi k + ( \pi /2 )}{4} \)
Ik ben niet bekend met e-machten, laat staan met deze methode. Ik stel je hulp op prijs, maar ik heb er dus weinig aan.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] complexe vierdemachtswortels

De methode van dirkwb is veel eenvoudiger voor dit soort opgaven, maar misschien heb je die vorm van complexe getallen nog niet gezien, of mag je die hier niet gebruiken.

Burgie gaf al aan hoe je er met jouw methode toch kan geraken, ik geef nog een andere manier (die volgens mij hier de eenvoudigste is).
\(z^4 = 16 \Leftrightarrow z^4 - 16 = 0 \Leftrightarrow \left( {z^2 - 4} \right)\left( {z^2 + 4} \right) = 0 \Leftrightarrow z^2 = 4 \vee z^2 = - 4\)
Uit z² = 4 volgt natuurlijk :D 2, uit z² = -4 volgt direct :P 2i.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [wiskunde] complexe vierdemachtswortels

Ik ken die methode van dirkwb ook niet moet ik zeggen; heeft die een naam? Zou ze wel eens willen bekijken hoe ze juist werkt :D
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] complexe vierdemachtswortels

Ik ken die methode van dirkwb ook niet moet ik zeggen; heeft die een naam? Zou ze wel eens willen bekijken hoe ze juist werkt :D
Ken je de polaire/exponentiële notatie van complexe getallen? Het is precies die notatie die gebruikt wordt... Zie ook hier.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [wiskunde] complexe vierdemachtswortels

okee, bedankt, ik heb de polaire notatie wel eens kort gezien, maar we zijn daar nooit bij blijven stilstaan.

Maakt de zaak idd wel makkelijker, zeker met echt grote machten
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] complexe vierdemachtswortels

Polair vereenvoudigt vermenigvuldigen (en dus delen) en machtsverheffen (en dus worteltrekken), terwijl de gewone cartesische notatie handiger is voor optellen (en dus aftrekken).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] complexe vierdemachtswortels

De methode van dirkwb is veel eenvoudiger voor dit soort opgaven, maar misschien heb je die vorm van complexe getallen nog niet gezien, of mag je die hier niet gebruiken.
Inderdaad (nog niet gezien).
TD schreef:
\(z^4 = 16 \Leftrightarrow z^4 - 16 = 0 \Leftrightarrow \left( {z^2 - 4} \right)\left( {z^2 + 4} \right) = 0 \Leftrightarrow z^2 = 4 \vee z^2 = - 4\)
Uit z² = 4 volgt natuurlijk :D 2, uit z² = -4 volgt direct :P 2i.
Stom dat ik daar niet aan gedacht heb, dat bespaart me veel werk (want ik heb nog enkele gelijkaardige opgaven).
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] complexe vierdemachtswortels

Jouw aanpak werkt in het algemeen ook, maar wordt nogal snel lastig.

Hier kon het eenvoudiger (zoals hierboven), maar dat is niet altijd zo.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer