Energie uit warmte 2

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Energie uit warmte 2

beste wetenschapper,

ik ben een student aan de academie van bouwkunst en heb eigenlijk niet zoveel verstand van natuurkunde ook al vind ik het erg intressant. toch heb ik een vraagje.

ik ben bezig met een studie project waarbij ik energie wil halen uit een openbare ruimte (een plein waar voetgangers fietsers en auto's overheen kunnen rijden.)

Mijn bedoeling is om energie op te slaan doormiddel van een fitnessruimte, waar de temperatuur flink kan oplopen.

is het mogelijk om de lichaamswarmte die van de mensen afkomt op een of andere manier op te slaan?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Energie uit warmte 2

ik zie niet het verband tussen
energie wil halen uit een openbare ruimte (een plein
en
een fitnessruimte, waar de temperatuur flink kan oplopen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 311

Re: Energie uit warmte 2

Kun je met een warmtepomp! Even googelen... :D
Only an optimist can see the nature of suffering

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Energie uit warmte 2

Yep, gewoon doormiddel van het Joule-effect.

Volgens wat ik nog weet uit de secundaire fysica-lessen, criëer je dit effect door electrische geleiders dicht bij elkaar te plaatsen, maar dus tussen de twee geleiders een minimum aan afstend te laten.

Maar van een echt rendement kan je niet spreken, ik dacht dat de omzetting van warmte-energie naar elektrische energie zo traag gaat dat je het verschil nauwelijks merkt, en dat alles samen er maar zo'n 10-20% rendement is.

Ik dacht iets dergelijks in EOS (nummers tussen Juni en Oktober, ik zoek het wel nog op) gelezen te hebben: blijkbaar evolueert de techniek, en wordt het rendenment hoger, in het artikel ging het er voornamelijk om dat op termijn men dergelijke processen in bijvoorbeeld computers zal plaatsen, veel van de energie (mede dankzij F@H) wordt omgezet in warmte, en wanneer men bijvoorbeeld 40% zou kunnen recuperen, zou dit een gigantische energie-besparing betekenen.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Reageer