[natuurkunde]calorimetrie heet & koud water (mix)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[natuurkunde]calorimetrie heet & koud water (mix)

Hoi :D

Ik ben nieuw op dit forum en ik heb een vraag (ik zit op een Engelse school):

A mixture of hot and cold water from a tank heated with an immersion heater and cold water from main supply.

the run using 30L from the cold tap and 42L from the hot tap:

temperature of cold water = 15 ºC

temperature of water from hot tap = 55 ºC

specific heat capacity of water = 4.2 * 10^3 J Kg K-1

(iii) determine the final temperature of the mixture of hot and cold water. state one assumption your are making.

(iv) calculate the energy supplied by the immersion heater.

Vertaald naar het Nederlands:

Een mengsel van heet en koud water van een tank verwarmde met een onderdompelingsverwarmer en koud water van hoofdaanbod. De tocht met 30L van de koude kraan en 42L van de hete kraan: Temperatuur van koud water = 15 ºC temperatuur van water van hete kraan = 55 ºC specifieke hittecapaciteit van water = 4,2 *

10^3 J Kg K-1 (iii) stel de laatste temperatuur van het mengsel van hete en koude water vast. verklaar een onderstelling dat uw maakt. (Iv) reken de energiesupllied door de onderdompelingsverwarmer.

Bij Voorbaat Dank! :P

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde]calorimetrie heet & koud water (mix)

Welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

WE ZIJN GEEN HUISWERKMACHINE

Punt één hebben we een hekel aan luie mensen, punt twee is een foutje in een redenering of berekening meestal rap aangewezen. Jij hebt snel de oplossing van je probleem, je helper kan weer vlot wat anders leuks gaan doen.


Laat je alsnog eerst even zien wat je zelf al bedacht of berekend had, en/of waar je precies vastloopt??

VAKGEBIED-TAGS

Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.

bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.


Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: [natuurkunde]calorimetrie heet & koud water (mix)

Tja, ik begrijp de formule niet (als die er is). Dit is namelijk "herhalings-stof" van 2 jaar geleden ofzo, en me leraar denkt dat ik het weet, maar dat ik niet zo. Ik dacht misschien weet iemand de formule ofzo?

En dat van die Tags wist ik ook wel, alleen je kan de Titel niet wijzigen. Misschien een tip voor de moderators van dit forum?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde]calorimetrie heet & koud water (mix)

No need to defend yourself. Alleen bij een volgende gelegenheid even opletten aub.

Je kunt zelf naderhand niet veel meer wijzigen. Veel topics zouden volslagen onbegrijpelijk worden als niet zeer spaarzaam met wijzigingsmogelijkheden achteraf zou worden omgegaan. Daarom deed ik dat dan ook even voor je.

Zoals je het nu presenteerde komt het over als: "Hoi, wil jij mijn huiswerk even maken alsjeblieft?"

Maar als je een formule wil vraag je dát toch?

Q1= m1·c1·ΔT1

Q2= m2·c2·ΔT2

Q1+Q2=0

Verdere uitleg mag je ook vragen hoor. Maar we repareren liever je denk- en rekenfouten dan dat we je alles voorkauwen. Dus in dat geval: laat dan aub zien hoever je er zélf mee raakt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: [natuurkunde]calorimetrie heet & koud water (mix)

Heel erg beadank voor de tips en voor de formula :D . Ik zal er volgede keer opletten.

Ik heb het zo opgelost en ik hoop dat het goed is.

(i)temperature C= temperatur K+273

15oC =15oC+ 273= 288 K

And

55C= 55C+ 273= 328K

328K- 288K= 40 K

(iv)1 kg/l = 1000 kg/m3

1kg= 1kg

1litre = 1000cm3--> 0.001 m3

1kg/0.001m3=1000kg/m3

42l is 0.042 m3.

Volume x Density= Mass

0.042 m3 x 1000kg/m3= 42 kg

55C= 55C+ 273= 328 K

(4.2 x 103 J/kg oK) x 328 oK x 42 kg= 57859200J of 5785.2 kJ.

Ik weet niet zeker of dit goed is maar ik zal het heel erg waarderen als iemand me helpt of ik goed op weg ben.

Dank je wel!!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde]calorimetrie heet & koud water (mix)

Toch meer dan wat formules nodig zie ik.

Je bent nogal omslachtig bezig ben ik bang.

Q1= m1·c1·ΔT1

ΔT is een verandering van temperatuur. Omdat de kelvin en de °C even groot zijn, doet het er niet zoveel toe of je in K of in °C rekent:

bijvoorbeeld: iets neemt in temperatuur toe van 273 naar 323 K ov van 0°C naar 50°C, de ΔT is in het ene geval +50 K, in het andere geval + 50°C. twee namen voor hetzelfde beestje, omrekenen is zinloos.

Goed, je hebt 42 kg water van 55°C, en 30 kg van 15°C. Handigste methode voor dit soort sommetjes (ook en vooral als ze wat ingewikkelder worden)
  1. Breng eerst beide hoeveelheden op dezelfde temperatuur. Laten we bijvoorbeeld beiden eens naar 15°C brengen in gedachten:

    Q1= m1·c1·ΔT1 = 42 x 4200 x -40 = ...y.... J. (en dei andere is reeds 15°C, hoeven we niet aan te rekenen)
  2. deze energie stop je in gedachten in een spaarpot.
  3. Dan voeg je het water samen: je hebt nu in totaal 72 kg water van 15°C, en een energiespaarpot van ...... J
  4. Je gaat nu die energie in die totale hoeveelheid water steken:

    denk erom, de totale Q moet 0 blijven, wat je er eerder uithaalde (- zoveel J) moet er nu weer in (+ zoveel J)

    Q= m·c·ΔT

    ...-y... J = 72 x 4200 x ΔT
  5. ΔT is hieruit vlot oplosbaar.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: [natuurkunde]calorimetrie heet & koud water (mix)

Heel erg bedank voor je hulp Jan. Ik denk wel dat ik er nu wel uitkom.

Nogmaals bedankt voor je moeite. :D

Thnx bro

Reageer