Springen naar inhoud

Auto's op perslucht te koop vanaf 2009


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Alain Barbenoir

    Alain Barbenoir


  • 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 oktober 2008 - 20:08

Vanaf maart volgend jaar zal de AIRpod, een driewieler voor drie inzittenden à 6000 € die 100 km op perslucht rijdt aan een halve Euro per 100 km, te koop zijn. Eind 2009 volgt dan de One FlowAIR, die wat op een Mehari lijkt, en 5300 € zal kosten. Eindelijk goedkoop milieuvriendelijk rijden! Zie www.aircars.tk (Nederlands). Op 9 oktober stapt MDI (Carros, Nice) naar de pers met zijn wagens.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

ad1956

    ad1956


  • >100 berichten
  • 139 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 oktober 2008 - 20:22

Vanaf maart volgend jaar zal de AIRpod, een driewieler voor drie inzittenden à 6000 € die 100 km op perslucht rijdt aan een halve Euro per 100 km, te koop zijn. Eind 2009 volgt dan de One FlowAIR, die wat op een Mehari lijkt, en 5300 € zal kosten. Eindelijk goedkoop milieuvriendelijk rijden! Zie www.aircars.tk (Nederlands). Op 9 oktober stapt MDI (Carros, Nice) naar de pers met zijn wagens.


Prachtig, alleen werd in 2007 aangekondigd dat de aircar te koop zou zijn in 2008.
Ik ben er nog geen 1 tegengekomen. :D

#3

Benm

    Benm


  • >5k berichten
  • 8797 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 oktober 2008 - 12:45

Ik denk dat je sowieso lang kunt wachten voordat de RDW zo'n vehikeltje de openbare weg op laat. Misschien zou het nog kunnen met gelijke regeling als die 45 km/h invalidekarretjes, maar om hiermee op de snelweg te gaan rijden lijkt me een zelfmoordpoging.
Victory through technology

#4

Alain Barbenoir

    Alain Barbenoir


  • 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 oktober 2008 - 15:45

Ja, jullie hebben allebei gelijk. Het is waar dat MDI al meerdere keren de persluchtauto aangekondigd heeft. Dat was telkens omwille van een financiële tegenslag (niet gehonoreerde contracten) niet kunnen doorgaan. Ze hebben een aantal jaren zwarte sneeuw gezien. Maar sinds begin 2007, het grote contract met Tata Motors (India), staan ze er weer helemaal. Ze hebben nu rijdende prototypes, er is weer veel geld en veel ingenieurs. Een totaal nieuwe wagen maken (auto's op perslucht is iets totaal nieuws, trams op perslucht hebben wel ooit gereden...), daar gaat nu eenmaal veel tijd over. Bedenk dat zelfs het rijke Mercedes zijn Smart met drie jaar vertraging uitgebracht heeft!
En je mag de AIRpod niet vergelijken met een gewone auto. Het is een wagentje om in de stad te rijden, punt uit. Je kunt er gewoon niet mee op de snelweg, daar is hij ook niet voor gemaakt. Maar als mensen 9 keer op de tien hun auto toch maar gebruiken om de kleine naar de muziekles te brengen of naar school, om te shoppen, of om naar het werk te gaan, dan is het zonde om een zware, dure en vervuilende berline daarvoor te gebruiken. Je kunt die auto die je nu en dan eens gebruikt voor een reis, beter huren of meedoen aan autodelen. Je kunt de AIRpod natuurlijk ook hebben als de tweede gezinswagen. Hoe dan ook, hij vervuilt niet (als je groene energie tankt, waarom niet via je zonnepanelen?), en dat is toch wel héél bijzonder. Electrische wagens zijn veel duurder, zwaarder en hun batterijen gaan niet lang mee, verliezen hun gestockeerde energie na een tijdje, zijn slecht recycleerbaar, enz... De AIRpod zal meedingen aan een offerte-oproep van de stad Parijs voor leenautootjes die je zowat overal in de stad zult kunnen oppikken en achterlaten, zoals nu reeds met de fietsen VeloLib'. Dit nieuwe project heet AutoLib'.
En vergeet niet dat MDI ook persluchtauto's op de markt brengt vanaf 2009 die wel degelijk een bereik van 800 km hebben en 110 km per uur halen, zoals de OneFlowAIR.

#5

Fred F.

    Fred F.


  • >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 07 oktober 2008 - 16:46

Heel fijn. Alweer een topic over die propaganda van MDI over hun persluchtautos.

Diverse mensen hebben op WSF al meerdere keren aan naïvelingen uitgelegd dat hier niet veel van te verwachten valt.
Lees bijvoorbeeld:
http://www.wetenscha...s...slucht&st=0
http://www.wetenscha...mp;hl=perslucht
Hydrogen economy is a Hype.

#6

Alain Barbenoir

    Alain Barbenoir


  • 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 oktober 2008 - 17:10

Aha, naievelingen?

Kort voor de eesrte vliegtuigen vlogen, heeft een geleerde nog wetenschappelijk bewezen dat een voorwerp dat zwaarder is dan lucht niet kan vliegen. We zien wel...

#7

Fred F.

    Fred F.


  • >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 07 oktober 2008 - 17:28

Voertuigen met een motor op perslucht bestaan al 150 jaar maar worden alleen daar gebruikt waar het te gevaarlijk is om iets anders te gebruiken. Maar men kan er niet ver op rijden.

Heb je de moeite genomen die eerdere topics te lezen?
Het kost veel meer energie om perslucht te maken dan het weer oplevert.
Een tank met perslucht is niet meer dan een inefficiente "accu".

En die testautotjes van MDI hebben bij mijn weten nooit meer dan een paar kilometer gereden op een volle luchttank. Getallen als 800 km zijn wishful thinking.
Hydrogen economy is a Hype.

#8

Benm

    Benm


  • >5k berichten
  • 8797 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 oktober 2008 - 17:47

Hoeveel energie er in perslucht gaat is anders prima uit te rekenen, op dat gebied is geen verrassing te voorzien. Uiteraard kun je meer energie opslaan bij hogere druk en/of volume, maar dat heeft zn praktische grenzen. Bovendien wordt die lucht ook zwaar... een liter bij 300 bar weegt (zonder tank!) zo'n 360 gram.. voor een kuub is het al 360 kilo, en met een praktische container daarom een ton.

Qua druk is er overigens weinig te verwachten, 300 bar is zo'n beetje de praktische grens waarbij lucht zich nog als gas gedraagd. Zou je bijvoorbeeld trachten 1000 bar te behalen, dan zou er voor een ideaal gas en dichtheid onstaan van 1.2. Dat gaat uiteraard niet werken, met als gevolg dat je de druk welliswaar tot idiote hoogte kunt laten oplopen, maar in dat proces nauwelijks meer gas aan de tank toevoegd... vergelijk het met samendrukken van water.
Victory through technology

#9

Alain Barbenoir

    Alain Barbenoir


  • 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 oktober 2008 - 17:51

Ik heb geen zin om hierover te redetwisten. Ik heb geen technische of wetenschappelijke opleiding en kan dus argumenten pro of contra niet op hun waarde schatten. Maar de ingenieurs van Tata Motors, de grootste constructeur van India, hebben 30 maanden lang MDI en zijn technologie grondig bestudeerd. Zij zullen het wel weten zeker? Zij hebben veel geld op tafel gelegd voor het recht om de MDI-technologie te mogen gebruiken in India.
Dus, geduld en we kunnen met onze eigen ogen zien of het werkt of niet.

#10

Hari

    Hari


  • >250 berichten
  • 474 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 oktober 2008 - 19:22

Het voordeel is natuurlijk dat je de auto indirect op elctriciteit laat rijden, en dat is in de toekomst wel interessant. De olie raakt namelijk een keer op. alternatieve energieen komen in opmars dus we moeten auto's zoeken die op andere energie bronnen kunnen rijden.

Misschien kunnen we perslucht ook wel direct alternatief opwekken??? Beetje knutselen met een windmolen, beetje knutselen met een stuwmeer, beetje knutselen met getijden energie opwekking... Moet kunnen.

Every day is a gift, that's why they call it 'the present'.


#11

Bart

    Bart


  • >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 oktober 2008 - 19:28

Het voordeel is natuurlijk dat je de auto indirect op elctriciteit laat rijden, en dat is in de toekomst wel interessant. De olie raakt namelijk een keer op.

Welk bezwaar is er dan om direct op elektriciteit te rijden? Dat is een stuk efficienter.

Overigens, de aircar gebruikt wel degelijk fossiele brandstof.

Misschien kunnen we perslucht ook wel direct alternatief opwekken??? Beetje knutselen met een windmolen, beetje knutselen met een stuwmeer, beetje knutselen met getijden energie opwekking... Moet kunnen.

"een beetje knutselen" ??
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

#12

Alain Barbenoir

    Alain Barbenoir


  • 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 oktober 2008 - 20:26

Het idee leeft om in de toekomst inderdaad de perslucht te maken zonder de tussenstap van electriciteit. Windmolens langs snelwegen of pontons op rivieren kunnen de wind of de stroming gebruiken om persluchttanks te vullen. Daar zouden de auto's dan rechtstreeks kunnen tanken. In drie minuten vul je dan je tanks door het verplaatsen van perslucht van de opslagtanks naar die van je auto, en het is volledig milieuvriendelijk.
En wat betreft electrische auto's: daar is inderdaad niets mis mee, mits we een goede mogelijkheid vinden om die electriciteit "mee te nemen". Dat zijn de accu's. Ze zijn zwaar, duur en moeilijk recycleerbaar. Ze lopen vanzelf leeg na een tijd, en na enkele jaren moeten ze vervangen worden. De dag dat dit opgelost wordt, hebben we geen perslucht meer nodig als drager van energie.

#13

Marko

    Marko


  • >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 oktober 2008 - 00:58

Ik heb geen zin om hierover te redetwisten.


Dan moet je er niet over beginnen.

Dus, geduld en we kunnen met onze eigen ogen zien of het werkt of niet.


Inderdaad. Eerst zien, dan geloven.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum


#14

DePurpereWolf

    DePurpereWolf


  • >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 oktober 2008 - 09:21

de luchtauto is voor mij een overtuigende techniek die toepasbaar is in golfwagentjes.
Het is simpeler dan een elektrische auto en kan dus goedkoper gemaakt worden. Het lijkt me robuust, gaat moeilijk stuk en is makkelijk te herstellen.

Echter heeft het op de langere termijn niet genoeg energie/massa ratio om competatief te zijn met elektrische auto's. De luchtauto kan de fossiele brandstof auto niet vervangen, het dak van onderzoek en ontwikkeling is wel zowat bereikt. Elektrische auto's kunnen echter nog wat verder ontwikkeld worden en kunnen dus ook voor de echte automarkt gebruikt worden.

Hopelijk kan er nog wat ontwikkeld worden aan de luchtauto in Frankrijk voor 45km/u wagentjes. Anders zie ik geen toepassing.

#15

Benm

    Benm


  • >5k berichten
  • 8797 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 oktober 2008 - 10:48

de luchtauto is voor mij een overtuigende techniek die toepasbaar is in golfwagentjes.
Het is simpeler dan een elektrische auto en kan dus goedkoper gemaakt worden. Het lijkt me robuust, gaat moeilijk stuk en is makkelijk te herstellen.


Als het zo in de markt gezet wordt is er weinig bezwaar tegen. Perslucht zou best een markt hebben voor dat soort toepassing, denk bijvoorbeeld ook aan indoor wagentjes op vliegvelden en in andere grote gebouwen. Daarvoor zijn problemen als weinig vermogen, kleine actieradius en gebrek aan crashbestendigheid niet zo'n probleem.
Victory through technology





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures