Auto's op perslucht te koop vanaf 2009

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Auto's op perslucht te koop vanaf 2009

Maar de ingenieurs van Tata Motors, de grootste constructeur van India, hebben 30 maanden lang MDI en zijn technologie grondig bestudeerd. Zij zullen het wel weten zeker? Zij hebben veel geld op tafel gelegd voor het recht om de MDI-technologie te mogen gebruiken in India.
De vraag is maar waarom ze veel geld op tafel hebben gelegd. Er zijn ook autofabrikanten die de rechten op nieuwe technologie kopen om ze in de doofpot te kunnen stoppen. Was vorige week nog een tv programma over.

Berichten: 12.262

Re: Auto's op perslucht te koop vanaf 2009

Er zijn ook autofabrikanten die de rechten op nieuwe technologie kopen om ze in de doofpot te kunnen stoppen. Was vorige week nog een tv programma over.
Dat lijkt me dan weer erg vreemd. Uiteraard kun je een patent kopen om te voorkomen dat concurrenten een technologie inzetten, maar deze zelf ook niet gebruiken. Het doofpot-effect is alleen nogal schamel aangezien patenten openbaar inzichtelijk zijn, en bovendien na 20 verloren gaan.

Wat dat betreft is het meer iets voor complot-theoristen... maar die krijgen nooit gelijk: in de jaren 80 speelden dit soort verhalen net zo goed een rol, maar als er werkelijk iets bijzonder revolutionairs was gepatenteerd in die tijd, dan was dat nu publiek bezit geweest en voor eenieder inzichtelijk en toepasbaar.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Auto's op perslucht te koop vanaf 2009

Niet echt een complot theorie, maar wel degelijk een complot.

Het ging om het programma Tegenlicht, onderwerp: De race om de auto van de toekomst. Uitgezonden maandag 29 september 20:55 uur, op Nederland 2.

Daarin werd redelijk overtuigend aangetoond dat autofabrikanten geen zin hebben om van de conventionele technologie af te stappen. Daarin mede geruggesteund door de olieindustrie die helemaal geen belang heeft bij zuiniger auto's of auto's die op iets anders dan hun produkten rijden.

Ook de overheid is een rem op nieuwe ontwikkelnigen. En ook dat is geen complottheorie, maar hedendaagse werkelijkheid. Duidelijk voorbeeld is het rijden op plantaardige olieën. Er zijn mensen die zelf zonnebloemen of koolzaad telen en frituurolie inzamelen. Ze raffineren dat tot een bruikbare autobrandstof en gaan dat gebruiken in hun auto. En dan heb je de poppen aan het dansen. Zo'n auto ruikt in het voorbijgaan duidelijk naar een frietkraam in vol bedrijf, en kan door de politie duidelijk gespot worden. Resultaat is een boete, want je mag geen brandstof in een auto verstoken zonder daar accijns voor te betalen. Typisch geval van een overheid die de zon niet in het water kan zien schijnen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Auto's op perslucht te koop vanaf 2009

Wat mij wetenschappelijk een interessante discussie lijkt is puur hoe haalbaar het is op een thermodynamisch vlak. Het maximale rendement wat je er met goed fatsoen uit kan halen. In het meest optimale geval. Hoeveel is dat. Hoeveel energie kost het om die hoeveelheid gas te comprimeren tot die druk. Hoe verhoudt zich dat tot de energie kosten en milieu kosten van bijvoorbeeld een accu (kost ook energie om te maken). Wat zou de maximale rendement, actieradius en snelheid kunnen zijn zodat we kunnen zien of het in het meest gunstige geval wat zou kunnen worden. Hoe zit het dan met de prijs en het feit dat je zo'n ding als tweede autootje kan aanschaffen om de kids naar school te brengen. Wat is de maximale energie/massa ratio die je kan halen. Enz.

De reden dat ik dit verzoek is omdat ik er zelf ook wel erg geinteresseerd in ben (en iemand anders wellicht beter in thermo is dan ik) en het feit of de overheid mee werkt of niet los staat van deze specifieke techniek. Zoals Klazon terecht wellicht opmerkt wil de overheid en het bedrijfsleven helemaal niet aan nieuwe uitvindingen die zuiniger kunnen zijn. Dat is wellicht ook zo voor accu auto's, slaolie auto's of van mijn part auto's met een groot windzijl op het dak. Dus terug naar de natuurkunde achter het onderwerp.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 12.262

Re: Auto's op perslucht te koop vanaf 2009

Resultaat is een boete, want je mag geen brandstof in een auto verstoken zonder daar accijns voor te betalen.
Maar voor de luchtdruk-auto's gaat dat denk ik helemaal niet op. Als die wilt 'voltanken' zul je dat neem ik aan middels een compressor en electriciteit moeten doen. Op dat punt betaal je REB over de benodigde stroom en vangt de staat zn centjes.

Het gemis aan accijns bij rijden op slaolie en dergelijke kan voorkomen worden door het te verbieden, of door gelijke accijns te heffen op alles waar op te rijden valt. Zou men het laatste doen, dan betaal je 2 euro voor een liter slaolie, ook niet wenselijk.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Auto's op perslucht te koop vanaf 2009

De vraag is maar waarom ze veel geld op tafel hebben gelegd. Er zijn ook autofabrikanten die de rechten op nieuwe technologie kopen om ze in de doofpot te kunnen stoppen. Was vorige week nog een tv programma over.
Omdat India wel eens een hele goede markt voor deze autootjes kan zijn.

Voordelen van de luchtauto ten opzichte van eentje met batterijen zijn:

Goedkoop te maken, robuust ontwerp, makkelijk te herstellen.

Een batterij-auto heeft veel meer elektronica waardoor het moeilijker te repareren is, verder zijn de batterijen duur.

Het feit dat de luchtauto klein en licht moet zijn, en daarom geen luxe auto zal zijn is voor India geen probleem. Die willen een auto die dingen kan vervoeren, als het kapot is je geen pc nodig hebt om het te herstellen, en iets wat goedkoop is.

Ze hoeven ook geen auto die hard kan, want er zijn toch geen wegen die goed genoeg zijn om met 120 km/u overheen te gaan.

Berichten: 12.262

Re: Auto's op perslucht te koop vanaf 2009

Das allemaal waar, maar noem je het dan nog een auto? Of gewoon een luchtaangedreven riksja?

Verder heb ik die reportage van tegenlicht eens bekeken - heel verhaal over hoe vooral de autoindustrie niets zuinigers wil maken, en al helemaal niet op iets anders dan benzine of diesel. Wat dat laatste betreft geloof ik het nog wel, maar zuinige karretjes zijn al tijden op de markt.

Neem zo'n VW Lupo of Smart CDI, rijdt 30 kilometer op een liter diesel, das 2 a 3x zoveel als de gemiddelde wagen. Wellicht komt het door de amerikaanse oorsprong van de docu dat deze europese karretjes niet zijn meegenomen in het verhaal.

Erg goed verkopen doen ze overigens niet, maar das misschien ook wel de crux aan de hele situatie: de consument wil ze domweg niet hebben. Zuinige auto's verkopen natuurlijk best, maar dan moet je dr toch met zn 5en, inclusief bagage, inpassen, als het even kan van 0 naar 100 sprinten in 10 seconden, en als het even kan toch wel de 200 kunnen halen. De combinatie daarvan, dat gaat niet werken :D
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.584

Re: Auto's op perslucht te koop vanaf 2009

Daarin werd redelijk overtuigend aangetoond dat autofabrikanten geen zin hebben om van de conventionele technologie af te stappen. Daarin mede geruggesteund door de olieindustrie die helemaal geen belang heeft bij zuiniger auto's of auto's die op iets anders dan hun produkten rijden.
Dat is gewoon een economische afweging. Je gaat geen miljarden steken in onderzoek en ontwikkeling als je die niet op korte termijn kunt terug verdienen middels de verkoop van extra auto's. Daarbij geldt dat zelfs als zo'n nieuwe technologie goedkoop te ontwikkelen is, de hele aanpassing van productielijnen en dergelijke ook schreeuwend duur is. Autofabrikanten proberen waar het even kan zoveel mogelijk dezelfde componenten te gebruiken. Een compleet nieuwe technologie maakt dat zo goed als onmogelijk, en is bijzonder onaantrekkelijk.

De olieindustrie speelt daarin totaal geen rol. Die verkopen olie, en als het er naar uitziet dat mensen op een alternatief gaan rijden, dan zorgen ze wel dat ze dat alternatief ook gaan verkopen. Dat is een stuk makkelijker dan via allerlei ingewikkelde constructies het gebruik van olie te blijven afdwingen, en nog goedkoper ook.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: Auto's op perslucht te koop vanaf 2009

Die verkopen olie, en als het er naar uitziet dat mensen op een alternatief gaan rijden, dan zorgen ze wel dat ze dat alternatief ook gaan verkopen
Ik zie het al voor me bij de pomp.. super, eur95, diesel, lpg en perslucht :D

Overigens ben ik dan wel weer benieuwd naar hoe groot de knal precies gaat zijn mocht iemand de laatste 2 omwisselen ;p
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Auto's op perslucht te koop vanaf 2009

Overigens ben ik dan wel weer benieuwd naar hoe groot de knal precies gaat zijn mocht iemand de laatste 2 omwisselen ;p
Is een zaak van de slangkoppelingen zodanig verschillend te maken dat verwisselen onmogelijk is. Is nu ook al zo. Je kun geen benzine in een lpg tank krijgen of lpg in een benzinetank.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.584

Re: Auto's op perslucht te koop vanaf 2009

Ik zie het al voor me bij de pomp.. super, eur95, diesel, lpg en perslucht :D


Ik zie het ook al voor me, met een oprijlaan van 1.5 km om alle wachtende auto's kwijt te kunnen. :P
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: Auto's op perslucht te koop vanaf 2009

Zou perslucht zoveel langzamer te vullen zijn dan een vloeibare brandstof? Dit lijkt me nl nou net 1 van de dingen waarbij perslucht in het voordeel is t.o.v. accu's.
Victory through technology

Berichten: 9

Re: Auto's op perslucht te koop vanaf 2009

Neen, al naargelang de hoeveelheid perslucht die je moet tanken zal het voor de kleinste (AIRpod) anderhalve minuut tot voor de grootste (CityFlowAIR) drie minuten duren. Dat is dus zeker niet langer dan benzine tanken. Let op: dit gebeurt niet aan een compressor, maar aan een voorraad perslucht (een buffervoorraad) zodat de perslucht gewoon verplaatst wordt van een groot aantal met elkaar verbonden flessen onder bv 400 bar naar jouw één of twee flessen onder 300 à 350 bar. Als je die tankplaatsen installeert samen met een windmolen of op een vlot op een waterloop, kun je dank zij de wind of de stroming milieuvriendelijke perslucht maken, zonder langs electriciteit te passeren (rechtstreeks comprimeren via molen) zodat daar een minimum aan rendementsverlies optreedt.

Zelf tanken via het stroomnet bij jou thuis zal wel een viertal uren duren. Daarvoor werkt de alternatormotorvan de auto zelf in omgekeerde modus.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Auto's op perslucht te koop vanaf 2009

Hier een afbeelding van dit lelijk eendje:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 10.584

Re: Auto's op perslucht te koop vanaf 2009

Als je die tankplaatsen installeert samen met een windmolen of op een vlot op een waterloop, kun je dank zij de wind of de stroming milieuvriendelijke perslucht maken, zonder langs electriciteit te passeren (rechtstreeks comprimeren via molen) zodat daar een minimum aan rendementsverlies optreedt.
Je hebt een rijke fantasie. Hoe groot denk je dat zo'n windmolen zou moeten zijn om aan de dagelijkse vraag te kunnen voldoen?

p.s.

Deze site is niet bedoeld voor reclame.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer