Springen naar inhoud

[scheikunde] aantonen van zwavel in benzine

• Log in om te kunnen reageren

jobpws

jobpws

• >25 berichten
  • 37 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 oktober 2008 - 21:06

goedenavond!

ik ben nu bezig met mn profielwerkstuk scheikunde over brandstofanalyse. Hierbij wil ik ook het zwavelgehalte en de uitstoot van SO2 bij verbranding van een bepaalde soort benzine onderzoeken.
nu is mijn vraag: met wat voor proef/onderzoek zou ik dit kunnen aantonen? of moet er gaschromatografie aan te pas komen? bij voorkeur zou ik het met een andere proef willen doen, aangezien ik niet zo snel een GC tot mn beschikking heb. alvast bedankt! Job

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44874 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 oktober 2008 - 21:18

Welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.
Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

VAKGEBIED-TAGS
Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.
bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.

Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zťlf aan??

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8804 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 oktober 2008 - 23:33

nu is mijn vraag: met wat voor proef/onderzoek zou ik dit kunnen aantonen? of moet er gaschromatografie aan te pas komen? bij voorkeur zou ik het met een andere proef willen doen, aangezien ik niet zo snel een GC tot mn beschikking heb.

Wellicht een mogelijkheid met eenvoudiger apparatuur: Als je de verbrandigsgassen door een vloeistof kun leiden, zou je bijv het SO2 kunnen laten reageren. Ik denk daarbij bijv aan een NaOH oplossing, waarbij het SO2 reageert tot natriumsulfaat. Vervolgens zou je middels titratie kunnen vaststellen hoeveel loog je kwijt bent en daarmee een en ander kunnen berekenen.

Vervelend is wel dat bijv NOx in je verbrandingsgas deze meting kan storen, maar goed, ik weet niet hoe nauwkeurig het allemaal moet, of dat het gewoon draait om een proof-of-principle proefje?
Victory through technology

jobpws

jobpws

• >25 berichten
  • 37 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 oktober 2008 - 13:53

dat is zeker een handige manier. dankjewel! van NOx zal je waarschijnlijk geen last hebben, aangezien deze stoffen alleen ontstaan in een milieu met onvoldoende zuurstof voorhanden (in een automotor). de proef ga ik echter gewoon met voldoende zuurstof uitvoeren, waarmee dat probleem de wereld uit is.

nu heb ik nog 1 vraag: om de juiste concentratie NaOH die nodig is te bepalen, heb ik een schatting nodig van hoeveel zwavel er ongeveer in benzine zit.
wie kan mij hierbij helpen? hoeveel zwavel mag er tegenwoordig maximaal in benzine en diesel zitten? alvast bedankt!

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8804 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 oktober 2008 - 14:37

In ruwe olie is het in de orde van een paar procent, maar in benzine wordt het steeds minder door allerlei milieueisen. Actuele wetgeving zul je moeten nazoeken, maar het zal, gok ik, in de orde van 100 ppm zijn.
Victory through technology

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8936 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 oktober 2008 - 14:39

dat is zeker een handige manier. dankjewel! van NOx zal je waarschijnlijk geen last hebben, aangezien deze stoffen alleen ontstaan in een milieu met onvoldoende zuurstof voorhanden (in een automotor). de proef ga ik echter gewoon met voldoende zuurstof uitvoeren, waarmee dat probleem de wereld uit is.

NOx ontstaat juist bij een overschot aan zuurstof.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

jobpws

jobpws

• >25 berichten
  • 37 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 oktober 2008 - 20:06

edit: de proef gaat niet lukken, omdat bij verbranding van benzine ook CO2 vrijkomt, en deze stof reageert ook met OH-, dus krijg je uiteindelijk bij het titreren een veel te hoge waarde.
wie o wie kan mij helpen aan een wel werkende (uitvoerbare) manier?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures