Artikel over ontmanteling ov-chipkaart gepresenteerd

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Artikel over ontmanteling ov-chipkaart gepresenteerd

Onderzoekers van de Radboud Universiteit Nijmegen hebben vandaag het wetenschappelijke artikel gepresenteerd dat ze schreven over de gebreken van de Mifare Classic Chip. In maart 2008 toonden de onderzoekers aan dat de Mifare Classic Chip, die wordt gebruikt in onder meer toegangspassen en de OV-chipkaart, tekortkomingen vertoont.


De producent van de Mifare Classic Chip, NXP, trachtte afgelopen zomer de publicatie van een wetenschappelijk artikel over de gebreken van de chip tegen te houden. De voorzieningenrechter in Arnhem oordeelde echter dat de onderzoekers wel mochten publiceren.


Lees meer ... Radboud Universiteit Nijmegen
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Artikel over ontmanteling ov-chipkaart gepresenteerd

Tja, ik heb hier toch mijn vraagtekens bij. Wat schiet Radboud ermee op, en hoeveel schade doen ze ermee? Was het niet voldoende dat ze hebben aangetoont dat het kan? Dan zouden ze vervolgens in contact kunnen treden met NXP om te bekijken hoe ze de techniek kunnen verbeteren. Door het publiceren van het onderzoek krijgt de toch al zwakke positie van die OV-chipkaart alleen maar nog een knauw, terwijl er niemand beter van wordt.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Artikel over ontmanteling ov-chipkaart gepresenteerd

Ze hebben al een hele tijd geleden aangetoond dat het kan maar de belanghebbende partijen bagatelliseren het gewoon, trekken zich er niks van aan en gaan gewoon verder.


Publiceren is dan nog de enige manier om definitief een eind te maken aan het gebruik van die in feite nu al verouderde chip.


Die OV-chipkaart moet jaren mee kunnen. Daar past geen verouderde troep in.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Artikel over ontmanteling ov-chipkaart gepresenteerd

De rechter stond hen toe het onderzoek publiceren, en gaf daarvoor de volgende argumentatie:

De rechter in kort geding heeft geoordeeld dat het in art. 10 EVRM vastgelegde recht op vrijheid van meningsuiting ook omvat het publiceren van resultaten van wetenschappelijk onderzoek. Daaraan kunnen slechts beperkingen worden gesteld indien daarvoor een dringende maatschappelijke noodzaak bestaat en alleen als die noodzaak overtuigend wordt aangetoond. Dat vergt een afweging van concrete belangen. Overwogen wordt dat er in een democratische samenleving grote belangen zijn gemoeid met het kunnen publiceren van de resultaten van wetenschappelijk onderzoek en het informeren van de samenleving over de ernstige manco’s die de chip blijkt te hebben zodat maatregelen kunnen worden genomen tegen de risico’s van het lek in de chip. Dat daartegenover op korte termijn juist ernstige veiligheidsrisico’s dreigen door publicatie van het artikel is volgens de voorzieningenrechter niet overtuigend aangetoond. Bedrijfsschade van NXP is niet het gevolg van publicatie van het artikel maar van het produceren en verhandelen van een chip die gebreken blijkt te hebben, wat de eigen verantwoordelijkheid van NXP is.

Bron: rechtbank Arnhem


Ik ben benieuwd of het wetenschapsforum op dezelfde manier zou oordelen in een soortgelijk geval. De regels van het wetenschapsforum geven geen uitsluitsel over deze situatie.
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Artikel over ontmanteling ov-chipkaart gepresenteerd

Oh, dat ze het mogen daar twijfel ik niet aan, ik vraag me af waarom ze het willen. Als dat inderdaad is omdat de betrokken partijen zich niets van de conclusie aantrekken, vraag ik me af waarom ze dat wel zouden doen als de onderliggende techniek op straat ligt.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer