Hebben vrienden vaak hetzelfde iq?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 7

Hebben vrienden vaak hetzelfde iq?

Ik vroeg mij vanochtend af: Hebben mensen die goede vrienden zijn vaak IQ's die dicht bij elkaar liggen? ( Is daar onderzoek naar gedaan?

Speelt IQ een belangrijke rol in (vrijwillige)sociale contacten?

Een snel rondje Google Scholar leverde weinig op, terwijl het best een interessante vraag is.

Berichten: 954

Re: Hebben vrienden vaak hetzelfde iq?

Ik weet natuurlijk niet waar je naar gezocht hebt, maar er is meer in het algemeen zeer zeker onderzoek gedaan of vrienden (en stellen) nou op elkaar lijken en zo ja, om welke kenmerken het dan gaat.

Zie hier bijvoorbeeld.

http://scholar.google.nl/scholar?q=%22frie...amp;btnG=Zoeken

Berichten: 7

Re: Hebben vrienden vaak hetzelfde iq?

ferry schreef:Ik weet natuurlijk niet waar je naar gezocht hebt, maar er is meer in het algemeen zeer zeker onderzoek gedaan of vrienden (en stellen) nou op elkaar lijken en zo ja, om welke kenmerken het dan gaat.

Zie hier bijvoorbeeld.

http://scholar.google.nl/scholar?q=%22frie...amp;btnG=Zoeken
Vrienden lijken erg op elkaar maar ik ben nog niet echt een studie tegengekomen die echt op IQ focuste

Berichten: 954

Re: Hebben vrienden vaak hetzelfde iq?

Vrienden lijken erg op elkaar maar ik ben nog niet echt een studie tegengekomen die echt op IQ focuste


Dat is op zich niet verwonderlijk, omdat het gemakkelijker is proxies voor het meten van IQ op te nemen in dergelijk onderzoek. Zodra blijkt dat er een verband is tussen die proxies, dan is redelijk zeker dat het ook voor IQ zal gelden.

Re: Hebben vrienden vaak hetzelfde iq?

Tussen sommige mensen klikt het. Ze vinden het aangenaam in elkaars gezelschap. Ze hebben elkaar van alles te vertellen. In elkaars gezelschap vervelen ze zich niet. De één kan rekenen op de hulp van de andere. Ze zijn vrienden. IQ heeft daar helemaal niets mee te maken.

Berichten: 771

Re: Hebben vrienden vaak hetzelfde iq?

Ik weet niet hoor

Kijk: ik zit op faculteit burg ing. logischerwijs zijn een groot deel van mijn vrienden studenten burg. ing.

Stel dat ik in een "lagere" richting had gezeten, was het gemiddelde iq van mijn vrienden waarschijnlijk lager geweest

Naar mijn mening hebben vrienden vaak hetzelfde iq, maar komt dit gewoon door praktische redenen zoals bovengenoemde.

Je bent sowieso meer bevriend met mensen die beetje in dezelfde wereld dan jou zitten.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Hebben vrienden vaak hetzelfde iq?

Tussen sommige mensen klikt het. Ze vinden het aangenaam in elkaars gezelschap. Ze hebben elkaar van alles te vertellen. In elkaars gezelschap vervelen ze zich niet. De één kan rekenen op de hulp van de andere. Ze zijn vrienden. IQ heeft daar helemaal niets mee te maken.
Dat zeg je wel, maar IQ kan best een medierende factor zijn waarom ze mekaar leuk vinden. Het zal niet de voornaamste zijn, maar het kan best zo zijn dat vrienden vaker een vergelijkbaar IQ hebben. Het mechanisme kan ook anders in mekaar zitten, zoals in het voorbeeld in de post hierboven. Voor hetzelfde geld is er natuurlijk geen enkel verband. Maar je hebt op zijn minst hypotheses over een verband, maar liever nog empirisch onderzoek nodig, niet zomaar statements.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Hebben vrienden vaak hetzelfde iq?

Ik denk aan het oeroude gezegde

soort zoekt soort

en daarmee vermoed ik, dat het antwoord op je vraag ja is.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Hebben vrienden vaak hetzelfde iq?

Tja, een ander gezegde stelt dan weer dat tegenpolen mekaar aantrekken. Spreekwoorden gelden niet als de wetenschappelijke evidentie waar ik het een post terug over had.

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Hebben vrienden vaak hetzelfde iq?

Het lijkt me dat er voor beiden een balans moet zijn op basis van IQ en EQ, misschien ook wel SQ....

Je kunt wel een IQ draagvlak hebben maar als het gedrag of de chemie dat niet heeft, dan werkt het niet, althans niet op basis van een persoonlijk hechte vriendschap dat in stand mag blijven...
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Hebben vrienden vaak hetzelfde iq?

Het lijkt me dat er voor beiden een balans moet zijn op basis van IQ en EQ, misschien ook wel SQ....
Wat heeft StrangeQuark er nou mee te maken? :D
Je kunt wel een IQ draagvlak hebben maar als het gedrag of de chemie dat niet heeft, dan werkt het niet, althans niet op basis van een persoonlijk hechte vriendschap dat in stand mag blijven...
Dat klinkt bijzonder plausibel, daar niet van, maar ik zou toch echt graag zien dat hier wat onderzoek gepresenteerd wordt. Als we over elkaar gaan vallen met meningen, dan kan dit topic beter rustig wegzakken.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Hebben vrienden vaak hetzelfde iq?

... Spreekwoorden gelden niet als de wetenschappelijke evidentie ....
Ik ben het met je eens. Toch een kanttekening.

Gezegdes ontstaan door ervaringsfeiten. Gezegdes kunnen elkaar tegenspreken.

Conclusie: gezegdes zijn zinloos, zinledig, overbodig, kletskoek, gezwam in de (driedimensionale?) ruimte.

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Hebben vrienden vaak hetzelfde iq?

Wel een boeiende vraag!

Het lijkt me wel dat vriendschappen kúnnen ontstaan door zich in vergelijkbare kringen te bewegen. En dat heeft weer te maken met activiteit, werkkringen, studiekringen, hobbies en interessegebieden.

Zouden dat niet dingen zijn die indirect te maken hebben met analytisch vermogen?

Verder ontstaan ze natuurlijk vanwege een soort 'click' / fijn met elkaar kunnen optrekken.

Ik ken intelligentere mensen met wie ik beter en met wie ik minder goed kan opschieten. LIgt ook een deel bij karaktertrekken dus.
Bonum vinum laetificat cor hominis

Berichten: 1

Re: Hebben vrienden vaak hetzelfde iq?

Henriette schreef:Wel een boeiende vraag!

Het lijkt me wel dat vriendschappen kúnnen ontstaan door zich in vergelijkbare kringen te bewegen. En dat heeft weer te maken met activiteit, werkkringen, studiekringen, hobbies en interessegebieden.

Zouden dat niet dingen zijn die indirect te maken hebben met analytisch vermogen?

Verder ontstaan ze natuurlijk vanwege een soort 'click' / fijn met elkaar kunnen optrekken.

Ik ken intelligentere mensen met wie ik beter en met wie ik minder goed kan opschieten. LIgt ook een deel bij karaktertrekken dus.
Dat klopt wel over het algemeen. wat mensen als "anayltisch vermogen" beschouwen kan de andere ook als Intuïtie beschouwen. Dus laten we zeggen iemand die niet bezig is met spiegelogie krijgt een bepaald gevoel bij een persoon die je bv voor het eerst spreekt. En niet zo'n persoon "lezen" wat ik persoonlijk onzin vindt als mensen dat zeggen dat ze mensen kunnen lezen ook al ken je die persoon helemaal niet. Maar dat is weer een andere discussie :P Wat je al zegt het is een soort van click, maar waardoor krijg je bij de 1 wel die click en bij een ander niet. Ook al zijn het beide hele aardige mensen. Misschien heeft de 1 meer raakvlakken bij jouw dan de ander en toch klikt het niet.

Eerlijk gezegd zegt iq weinig over vriend zijn denk ik. Als ik mezelf neem dan heb ik vrienden die universiteit doen en vrienden die nooit hun mavo hebben afgemaakt en sinds al aan het werk zijn. Je voelt je idd meer aangetrokken tot iemand die dezelfde hobbies en interesses heeft als jezelf maar dat heeft opzich zelf weinig te maken met iq..En tja wat maakt iemand nou echt een goede vriend? :P :D

Reageer