Vraagje over zwavel

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1

Vraagje over zwavel

Hey

Ik ben een nieuwe gebruiker, ik studeer chemie en sommige dingen zijn nogal nieuw voor mij..

Kan er iemand mij aub helpen:

Welke vorm van zwavel is stabieler bij hoge drukken en gelieve daarvoor een verklaring te geven want ik begrijp het niet zo goed:

De dichtheid van rhombische zwavel is 2070 kg/m3 en die van monokliene zwavel is 1957 kg/m3.

Re: Vraagje over zwavel

Ik zou denken dat bij de ene zwavelsoort de atomen wat dichter op elkaar zitten. Dan heb je natuurlijk meer materie in een bepaald volume, met het gevolg, een groter soortelijk gewicht.

Berichten: 79

Re: Vraagje over zwavel

Het verschil tussen de twee soorten zwavel zit in de verschillende soorten fasen waarin ze verkeren. Het zijn beide vaste materialen, maar met een verschillende ordening in de kristalstructuur. De monokliene zwavel is de fase met het kleinere bereik, dat wil zeggen dat het sneller overgaat naar vloeibaar of rhombisch (bij 96°C). Bij toenemende druk is het rhombische zwavel daarom stabieler.

Berichten: 389

Re: Vraagje over zwavel

Van de rombische ordening is geweten dat dit de meest compacte schikking is waarin je kan werken. Je kan dit best zo intuitief aanvoelen:

als je een stapel knikkers op elkaar smijt, gaat de eerste laag knikkers dus onderaan liggen, een knikkers die erop ligt, zal dan in de putjes tussen 3 knikkers inliggen. Dit is een rombische schikking. Bij alle andere schikkingen, bijvoorbeeld de monokliene schikking, wordt de kubische stapeling gebruikt. Dit zou zijn alsof een bovenop liggende knikker niet tussen de putjes, maar bovenop 1 knikker ligt. Je voelt aan dat op deze laatste er minder knikkers in je doos zullen kunnen, terwijl er bij de rombische meer zijn.

Reageer