Oorlog democratie tegen democratie?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 12

Oorlog democratie tegen democratie?

Hallo Allemaal.

ik ben een student Europese studies in Amsterdam. Vandaag hadden we het in een hoorcollege over democratisering. Een van de vragen was in hoeverre het te verantwoorden is om een land te democratiseren, danwel ons systeem op te leggen. Dit is natuurlijk een uitgebreide discussie, ik wil me echter nu op 1 punt focussen.

Er werd een theorie van Kant besproken waarin hij beweert dat democratien per definitie minder oorlog voeren, dit is uiteraard achterhaald. (Zie bijvoorbeeld Amerika) Een ander gedeelte van de theorie was echter interessanter en dat is het volgende: democratiën vechten nooit tegen andere democratiën.

dit is dan ook mijn vraag, in hoeverre klopt dit. Zijn er voorbeelden te noemen van een oorlog waarin een democratie tegen een andere democratie vocht? in de moderne tijd kan ik in iedergeval weinig bedenken, ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Berichten: 991

Re: Oorlog democratie tegen democratie?

Rusland en Georgië?

Israel Libanon vorig jaar

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Oorlog democratie tegen democratie?

Ik geloof dat er in de geschiedenis maar twee echte democratien (volgens onze blik dan) de oorlog hebben verklaard. Engeland is daar een van en ik geloof tegen Finland tijdens de tweede wereldoorlog. Dat was meer een noodzaak uit verdragen. Ik zal eens kijken of ik het nog ergens kan vinden.
Rusland en Georgië?

Israel Libanon vorig jaar
Georgie en Libanon zijn dat volwaardige democratien? Georgie geloof ik wel inmiddels, maar LIbanon twijfel ik toch wel ernstig tussen.