Scheiding zand-zout

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 11

Scheiding zand-zout

Bij een labo opdracht kan ik op een bepaalde vraag geen antwoord vinden.

Het zou echt handig zijn hier toch een antwoord op te weten zodat ik bij het uitvoeren van de

proef juist weet waarom dit noodzakelijk is.

Alvast bedankt!

Onderwerp: Kwantitatieve scheiding van een mengsel zand-zout



Een mengsel keukenzout en zand wordt kwantitatief gescheiden en vervolgens wordt de massa van elke component bepaald.



1. scheiding van het mengsel



Het te scheiden mengsel van zout en zand bevindt zich in een beker.

Men voegt met een spuitfles gedestilleerd water toe +- 50ml.

We zullen de beker verwarmen onder een bunzenbrander. (+-5min)



2. Filtratie



Giet de warme oplossing door een vouwfilter.

Spoel de beker nog na met gedestilleerd water zodat al het zand volledig in de vouwfilter komt.

Gebruik hierbij zo weining mogelijk gedestilleerd water!!



OPGELET: Het volume filtraat mag na het wassen niet meer dan 170-180ml bedragen! (bedroeg op begin +-50ml)



De vraag: Waarom mag het volume van het filtraat niet meer dan 170-180 ml bedragen?

Berichten: 311

Re: Scheiding zand-zout

Geen idee...in dit geval is er geen enkele reden voor (want zand lost slechts een echt verwaarloosbaar beetje op in water). Misschien omdat je niet teveel zou moeten uitdampen achteraf (om vast zout te bekomen)....vraag het eens aan je leraar? Ben benieuwd!
Only an optimist can see the nature of suffering

Berichten: 199

Re: Scheiding zand-zout

Na stap 1 en 2 ben je nog niet klaar met de kwantitatieve bepaling, maar dat weet je zelf waarschijnlijk ook.

Ik denk dat de aanwijzing "niet meer dan 180 ml" alleen maar om practische redenen is. Het zal te maken hebben met de volgende stap die bij grotere volumes onhandiger wordt. Een andere reden kan ik zo gauw niet bedenken.

Ik heb laatst met een klas dezelfde proef gedaan en daar kwam dit niet aan de orde en was ook geen probleem.
Elektrochemici doen het vol spanning

Berichten: 11

Re: Scheiding zand-zout

Ik denk niet dat dit om praktische redenen gaat, volgens mij zit er anders te veel afwijking in

het uiteindelijke resultaat (na de filtratie, bereken van m% en door interpolatie de waarden bekomen).

Ik zou het verder niet weten waarom er slecht 170-180ml mag worden toegevoegd.

Andere vermoedens of antwoorden zijn zeker welkom!

Berichten: 199

Re: Scheiding zand-zout

Hoe bereken je de m% (massa-% zout?) dan na filtratie? Heb je precies gemeten hoeveel water je in totaal hebt toegevoegd? Lijkt me erg onnauwkeurig omdat er ook nog water in het filtreerpapier achter blijft. Bovendien onhandig en onnodig.

Je moet na het filtreren nog een stap doen voordat je m% kunt berekenen.
Elektrochemici doen het vol spanning

Re: Scheiding zand-zout

Gedistileerd water kost geld en als alle leerlingen er kwistig mee omgaan is er misschien niet genoeg voor iedereen om zijn proef te voltooien. De hoeveelheid water heeft geen invloed op de proef.

Reageer