Capillaire adsorptie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Capillaire adsorptie

Hallo chemici,

Ik ben een "leek" op het gebied van chemie, maar heb er genoeg verstand van dat ik de oplossing van mijn probleem in de chemische hoek moet zoeken.

mijn probleem/uitdaging: Ik wil van harde materialen, die van zichzelf weinig capillaire werking hebben, zoals keramiek en glas, de capillaire adsorbtie vergroten. Is er een vloeistof(oid) welke in ieder geval de toplaag van genoemde materialen poreuser kan maken, oftwel de capillaire adsorbtie vergroten.

In de grafische wereld wereld bijvoorbeeld, werden zogenaamde solvent-vloeistoffen gebruikt die wel enige invloed op dit soort materialen leken te hebben. Waarschijnlijk een agressieve vloeistof, of bestandsdeel daarvan of iets wat een chemische reactie opwekte.



Wie doet de eerste suggestie?

Vr.gr. Tom

Berichten: 1.379

Re: Capillaire adsorptie

Keramische materialen en glas kun je dof en ruw maken door etsen met een HF-oplossing. Dit is waterstoffluoride

dat je moet bewaren in staal of in kunststof. Hierbij ontstaan echter geen diepe porieen. Denk wel aan de bescherming van Uw huid en Uw ogen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 2

Re: Capillaire adsorptie

Hoi Hzeil,

Ik vandaag eens even verder gezocht in de richting die jouw antwoord mij gaf. Ik heb de indruk dat de aantasting voldoende is.

Het is geen ongevaarlijke stof, lees ik overal wel. Een sterk zuur.

Heb jij ook enig idee of je zelf op een of andere manier hydratatie kan laten plaats vinden? Ook dat schijnt mineralen zachter te maken, althans de kristalstructuur aan te tasten.

Berichten: 1.379

Re: Capillaire adsorptie

In de grafische industrie worden wel gelatinelagen op metaal (koper) gebruikt maar dat is natuurlijk een toevoeging.

Het oorspronkelijke materiaal wordt daar niet poreuzer van.

Als U keramisch materiaal, bijvoorbeeld een silicaat, wilt aanpakken moet U een heel fors middel nemen. Gesmolten NaOH in een stalen of nikkelen kroes. Of dit ook de gewenste oppervlakteporositeit geeft zal moeten blijken. Ook dit is een tamelijk gevaarlijk experiment dat goed moet worden voorbereid en niet in de buurt van water worden uitgevoerd.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer