Lineaire programmeringmodellen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 59

Lineaire programmeringmodellen

Ik ondervind nog enkele problemen met de modellen, misschien kunnen jullie me hier wat op weghelpen en/of mijn voorstel verbeteren:

Verhaaltje 1:

De burgemeester van Den Haag probeert het aantal rechterste bepalen voor het behandelen van het aantal gerechtelijke dossiers.

Tijdens elke maand van het jaar schat met dat het aantal gerechtelijkeuren nodigzoalsin de TABEL weergegeven wordt:

TABEL= januari 400 uren

februari 300, maart 200, april 600, mei 800, juni 300, juli 200, augustus400, september 300, oktober 200, november100

december300

A) Elke rechter werkt alle maanden en kan per maand 120 uur maatschappelijk werk doen. Om een achterstand te vermijden moetenalle gevallen tegen eind december worden afgewerkt. Formuleer een LP waarvan de oplossing zal bepalen hoeveel rechters Den haag zal moeten aannemen

B) Als elke rechter één maand vakantie ontving , hoe zou je antwoord dan veranderen?

Verhaaltje 2:

E.J. het warenhuis van Korvair heeft $1000 beschikbaar in contact geld. In het begin van elke volgende 6 maanden zal E.J. de opbrengsten en loonskosten hebbenzoals in de TABEL.

TABEL= juli ontvangsten=1000, loonskosten=5000

augustus ontvangst=2000, loonskost=5000

september ontvangst=2000, loonkost=6000

oktober ontvangst=4000, loonkost2000

november ontvangst=7000, loonkost=2000

december ontvangst=9000, loonkost=1000

Het is duidelijk dat E.J. een cashflowprobleem zal hebben op korte termijn tot de opslag van opbrengsten van de Decembershopping zullen ontvangen worden. Om dit probleem op te lossen moet E.J. geld gaan lenen. Begin juli kan E.J. een halfjaarlijkelening nemen. Om het even welk geld dat voor een periode van zes maand tot begin December geleend wordt, wordt samen met 9% rente terugbetaald. E.J. kan ook maand aan maan lenen. Om het even voor welk bedrag er geleend wordt, bedraagt de rentekost4% per maand.

VRAAG: Gebruik de lineaire programmering om te bepalen hoe E.J. zijn kosten van de loonsbetalingen kan minimaliseren

Voor Verhaaltje 1 zou ik totaal niet weten welk ik moet nemen voor de beslissingsvariablene, wat mijn doelfunctie wordt en onder welke beperkingen... Kunnen jullie me misschien helpen? Met het oplossen heb ik minder problemend an met het opstellen!

Voor verhaaltje 2 bekom ik het volgende:

Beslissingsvariabelen: Rk = inkomsten van de maand k (k=1,...6)

Bk= rekeningen van de maand k (k=1,...6)

Lk= geleende bedrag in maand k (k=1,...6)

Gt= bedrag geleend voor 6 maand (t=1)

Men moet de doelfunctie minimaliseren

z=5000B1+5000B2+6000B3+2000B4+2000B5+1000B6 +Lk+Gt

Onder de beperkingen

(weet ik niet...)

Hopelijk brengen jullie wat licht in de duisternis!

Alvast bedankt!!

Berichten: 59

Re: Lineaire programmeringmodellen

Niemand? :D

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Lineaire programmeringmodellen

Het heeft geen zin ongeduldig te zijn. Zelf ben ik niet echt bekend met lineair programmeren.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Lineaire programmeringmodellen

Verhaaltje 1:

Is dit de VOLLEDIGE en LETTERLIJKE text van de vraagstelling?

De doelfunctie is het minimaliseren van het benodigde aantal rechters.
Om een achterstand te vermijden moeten alle gevallen tegen eind december worden afgewerkt.
Het lijkt er nu op dat alleen maar het totale aantal uren over het gehele jaar terzake doet. Maar waarom dit dan een LP probleem zou zijn begrijp ik niet want dan kun je het gewoon het aantal benodigde rechters op je rekenmachientje uitrekenen.

Verhaaltje 2:

De doelfunctie is het minimaliseren van de rentekosten.

De beperkingen zijn dat voor elke maand geldt dat beschikbare hoeveelheid geld (inclusief geleend geld) genoeg is om loonkosten, rente en eventuele leningaflossingen te betalen.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 59

Re: Lineaire programmeringmodellen

Fred F. schreef:Verhaaltje 1:

Is dit de VOLLEDIGE en LETTERLIJKE text van de vraagstelling?
dit is de volledige tekst ja...

Het uitrekenen gebeurd met een programma Lindo dat we mogen gebruiken!

We moeten het vooral (correct) opstellen en dat is niet easy

Berichten: 9

Re: Lineaire programmeringmodellen

Mickey,

Verhaaltje 1:

De uren van dec kunnen alleen in dec gedaan worden. Hoeveel uren heb je dan een jurist nodig?

De uren van nov en dec kun je alleen in nov en dec gedaan worden. Hoeveel uren heb je dan per maand een jurist nodig.

Bedenk dat dit getal hoger of gelijk aan dec moet zijn! Weet jij waarom?

Redeneer zo het hele jaar terug om de minimale maandbelasting voor de juristen te bepalen.

Hoe je dit in Lindo moet doen weet ik helaas niet!

RedEvil

Reageer