Bocht berekenen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Bocht berekenen

Hi mensen, ik zit met een klein probleempje.

Ik moet de lengte kunnen berekenen van bepaalde bochten, omdat ik dat moet afstemmen

op de draaicirkels van de verschillende voertuigen waar ik mee te maken heb.

Probleem is echter dat ik wel draaicirkels en dergelijke weet te vinden,

maar op geen manier weet uit te vogelen hoe ik de bochten kan berekenen.

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Ik wil dus zeg maar weten hoe groto de afstand is tussen A en C.

kan iemand mij een eindje op weg helpen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Bocht berekenen

Ga uit van het middelpunt M van de cirkel (is dat te vinden?), dan zullen MA en MC een bepaalde hoek h maken.

Is deze hoek in graden te meten? Dan omrekenen in radialen door h*2*pi/180, noem dit hrad

Dan is de lengte van de boog AC: hrad*MA.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Bocht berekenen

Correctie:
Safe schreef:Ga uit van het middelpunt M van de cirkel (is dat te vinden?), dan zullen MA en MC een bepaalde hoek h maken.

Is deze hoek in graden te meten? Dan omrekenen in radialen door h*pi/180, noem dit hrad, dus hrad=h*pi/180

Dan is de lengte van de boog AC: hrad*MA.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Bocht berekenen

Verplaatst naar meetkunde.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 4

Re: Bocht berekenen

nou het gaat echt om de curve van een (weg)bocht. dus M vinden is wat lastig. Het gaat er meer om dat je dmv een kaart (in een bestemmingsplan bijvoorbeeld) af kan lezen wat AC precies is.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Bocht berekenen

Je hebt wel voor kaarten hele kleine apparaatjes die eruit zien als een horloge op een stokje met een wieltje eronder. Dat wieltje laat je dan over de kaart gaan en het horloge verteld je dan hoeveel afstand het is. Vaak staan er meerdere schalen op zo'n horloge anders kan je het altijd makkelijk omrekenen. Is dat wat je zoekt?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 4

Re: Bocht berekenen

dat zou wel een slimme manier zijn inderdaad. maar ik mag er hier niet vanuit gaan dat alle afdelingen die zo'n vraag voorgelegd krijgen daarmee over weg kunnen, laat staan dat ze zo'n ding hebben.

maar ik ben zelf ook nog even op onderzoek gegaan naar dat middelpunt van de cirkel; kun je dat punt niet vinden door denkbeeldige lijnen te trekken van het punt waar de weg begint te krommen tot het punt waar de weg weer recht trekt?

dus als de weg bij A begint met krommen en bij C weer recht trekt, zou B dan als M kunnen fungeren?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Bocht berekenen

Het is zeker netter om het te kunnen berekenen, maar wellicht is toch zo'n metertje makkelijker. Ik vraag me namelijk ook af hoe netjes alles uitgerekend wordt als je een bocht altijd als cirkel gaat beschouwen. Ik neem toch aan dat lang niet altijd bochten netjes een stuk cirkel zijn toch?

Hier is bijvoorbeeld een site met die dingen:

http://www.cartodraft.com.au/scalex-map-di...l-digital.shtml
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 4

Re: Bocht berekenen

Aha, kijk daar heb ik wat aan. Top, bedankt!!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Bocht berekenen

Graag gedaan.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer