Lichaamsoppervlakte papegaai berekenen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 6

Lichaamsoppervlakte papegaai berekenen

Hallo allemaal,

Misschien een beetje een vreemde vraag, maar voor mijn onderzoek is het nodig dat ik de lichaamsoppervlakte van een papegaai weet. Omdat ik geen idee heb hoe ik dit aan moet pakken hoop ik dat iemand mij kan helpen.

De papegaai is een 3D voorwerp. Ik heb de beschikking over een CT-scan van een papegaai, waarmee ik 'plakjes' van de papegaai kan bekijken. Het is mogelijk om de hoogte van de papegaai, de omtrek van de doorsnede (het 'plakje' dus) en de straal of de diameter van die doorsnede te meten.

Maar hoe dan verder. De bedoeling is dat ik het lichaamsoppervlak van verschillende lichaamsdelen in verhouding tot elkaar te weten kom. Voor elk van die lichaamsdelen moet dus het oppervlak berekend worden. De lichaamsdelen zijn:

- hals

- romp

- poten

- vleugels

Ik denk dat de hals en de poten vergelijkbaar zijn met een cilinder, de romp met een ellipsoide en de vleugels zijn in feite platte driehoeken.

Kan iemand mij vertellen welke metingen ik dan moet doen aan de CT-scan om voor ieder van die lichaamsdelen het oppervlak te berekenen?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Lichaamsoppervlakte papegaai berekenen

Als je de omtrek van een "plakje" weet, en je weet de dikte van zo'n plakje, dan heb je toch de oppervlakte als je deze twee met elkaar vermenigvuldigt?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 6

Re: Lichaamsoppervlakte papegaai berekenen

Ja, in theorie zou dat kunnen, maar aangezien het plakjes zijn van 1mm dik is dat wel een erg omslachtige manier..

Berichten: 582

Re: Lichaamsoppervlakte papegaai berekenen

Omslachtig of niet... ik vrees toch dat dat enige manier is. Het is immers niet zo dat je zo maar even die papegaai kunt modelleren...

Heb je die CT-scans in digitaal formaat of 'gedrukte' versie?

Berichten: 6

Re: Lichaamsoppervlakte papegaai berekenen

De CT scans zijn digitaal, gelukkig.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Lichaamsoppervlakte papegaai berekenen

Je zou wellicht een grovere schatting kunenn doen, door een aantal plakjes in de lengte richting te nemen en een aantal in de breedte richting, dan weet je ongeveer wat voor vorm het zal worden. Anders ben ik bang dat je een computer programmaatje moet schrijven dat al die plakjes bekijkt.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer