Springen naar inhoud

[scheikunde] massaconcentratie

• Log in om te kunnen reageren

ErikSc

ErikSc

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2008 - 17:00

Hallo ik zit vast met een oefening. Dit is de opgave:
Hoeveel gram Na2S2O3 moet men afwegen om 250 ml oplossing te maken die 0.005 molair is aan Na2S2O3?
Ik weet dat de molaire masse van Na2S2O3 afgerond gelijk is aan 158g. Dus 0.005 mol Na2S2O3 is gelijk aan 0.79g. Hoe moet verder met die 250 ml? Moet ik die 0.79g delen door 4 (250ml) om verder te doen ofzo?
Ik weet dat dit zeer basic is maar ik zit toch vast.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 oktober 2008 - 17:08

Welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Dit was huiswerk dus ik heb het even verplaatst want jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet. In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld dat je de topic titels beter met een vaknaam kan invullen. Dus [scheikunde] ervoor zetten. Ik heb het nu voor je gedaan, want op deze manier weten de scheikundigen dat ze naar jouw topic moeten komen, en de rest kan wegblijven. :P

Je vindt de regels hier:

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.
Die vind je in de huiswerkbijsluiter

Een oplossing van 1 Molair is volgens mij 1 mol per liter. Helpt dat?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Samurai

Samurai

• >25 berichten
  • 33 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 oktober 2008 - 09:26

even heel basis
molair = mol/l
molaire massa = g/mol

voor formules uit te werken altijd alles naar de hoofdeenheden zetten

je moet weten hoeveel gram er in 250ml moet (g/0,250l)?

ik denk wel dat dit je op de goede weg kan zetten

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44848 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 oktober 2008 - 17:25

Hallo ik zit vast met een oefening. Dit is de opgave:
Hoeveel gram Na2S2O3 moet men afwegen om 250 ml oplossing te maken die 0.005 molair is aan Na2S2O3?
Ik weet dat de molaire masse van Na2S2O3 afgerond gelijk is aan 158g. Dus 0.005 mol Na2S2O3 is gelijk aan 0.79g. Hoe moet verder met die 250 ml? Moet ik die 0.79g delen door 4 (250ml) om verder te doen ofzo?
Ik weet dat dit zeer basic is maar ik zit toch vast.

0,005 M = 0,005 mol/L en daarmee in dit geval 0,79 g/L

stel je hebt een liter water met 8 suikermoleculen. dan is de concentratie 8 moleculen per liter.
je hebt hiervan maar 250 mL nodig. Als je uit die liter 250 mL aftapt, hoeveel suikermoleculen neem je dan mee?

dus, ....suikermoleculen in 250 mL.

breuken rekenen, want concentratie is iets gedeeld door iets:

0,79/1000 = 1,58/2000 = 3,16/4000 = ..../250
allemaal gelijke breuken, allemaal gelijke concentraties.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures