[scheikunde] calciumcarbonaat in schuurmiddel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 46

[scheikunde] calciumcarbonaat in schuurmiddel

Beste wetenschapsforumnaars,

ik ben me ervan bewust dat dit onderwerp reeds eens als vraag is gesteld, maar na het bekijken van de uitleg die er daar gegeven werd, ben ik niet direct iets wijzer. Ik zou het aldus ten volle appreciëren moesten jullie mij hiermee een beetje verderhelpen, of me zeggen welke methode ik moet toepassen. Cijferwerk zou geen probleem mogen zijn.

Wat heb ik al?

A. Metingen

merlenmeyer = 120.625g

mtot = 121.625g

mschuurmiddel = 121.625-120.625g = 1.000g

VHCl = overmaat (100ml)

Omgekeerde maatcilinder!

VH2O, begin = 25ml

VH2O, eind = 79ml

ΔVH2O = 79ml-25ml = 54ml

Vflescif = 500ml

B. Berekeningen

Reactie: CO32- + 2H3O+ --> 3H2O + CO2

Berekening van massa CO2-gas

VCO2 = 54ml = 0.054l = 0.000054m³

ρ.V = m

m= 1.8kg/m³ . 0.000054m³

m = 9.7 .10-5 kg

C. Uitleg van het practicumblad zelf, maar daar geraak ik dus niet echt aan uit:

Met deze meetresultaten kan je het gehalte aan calciumcarbonaat in schuurmiddel bepalen. Je moet hiervoor eerst de massa van het CO2-gas dat vrijkomt bepalen. De massadichtheid van koolstofdioxide bedraagt 1.8kg/m³ (tot hier zit ik dus normaal gezien).

Vervolgens bereken je de hoeveelheid calciumcarbonaat die er zich in de afgewogen hoeveelheid schuurmiddel bevindt. Wanneer je deze hoeveelheid kent bepaal je het massaprocent calciumcarbonaat in schuurmiddel en bereken je de hoeveelheid calciumcarbonaat in een volledige fles schuurmiddel.

Alvast bedankt om 'me uit de nood' te helpen!

Mvg, Nagare.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [scheikunde] calciumcarbonaat in schuurmiddel

Welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

VAKGEBIED-TAGS

Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.

bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.


Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??



Is het een idee om een hoeveelheid CO2 in mol te gaan uitdrukken? Zo kom je ook aan een (in mol gelijke) hoeveelheid CaCO3.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer