Magnetisch koelen, een processor tot -50 c. demagnetiseringstijd?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Magnetisch koelen, een processor tot -50 c. demagnetiseringstijd?

Beste Forumleden,

Ik ben nu bezig met een groepsopdracht waarin we een koelsysteem moeten bedenken om een processor tot -50 graden te koelen.

Principe in het kort:

Het betreft een mechanisch systeem waarin we een magnetocalorisch materiaal eerst in een magnetisch veld laten magnetiseren. Hierdoor warmt de stof op en gaat warmte afstaan. We laten het materiaal uit het magnetisch veld verdwijnen. Nu raakt het materiaal zijn magnetische eigenschap weer kwijt en wordt kouder. Kouder dan hij in eerste instantie was (toen hij warm was heeft hij warmte afgestaan).

Nu ben ik benieuwd naar het volgende:

Om te bepalen in hoeveel stappen het systeem gaat werken is het belangrijk te weten hoe lang het duurt om zo'n magnetocalorisch materiaal te magnetiseren en hoe lang het duurt voordat hij weer uit zichzelf demagnetiseerd.

Nog belangrijker: De verhouding tussen deze twee.

Ik ga er van uit dat de magnetiseringstijd(?) ook te maken heeft met de sterkte van het veld. Ik kan hier echter geen info/formules over vinden op het internet/wetenschapsforum/natuurkundeboek(Physics, D.C. Giancoli).

Alvast bedankt,

Marcorifo

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Magnetisch koelen, een processor tot -50 c. demagnetiseringstijd?

Dit onderwerp past beter in natuurkunde, en is daarom verplaatst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: Magnetisch koelen, een processor tot -50 c. demagnetiseringstijd?

mmm.. het is alweer een tijdje geleden dat ik me met magnetocalorische effecten heb bezig gehouden, maar ik heb er wel es een koelkastje mee gebouwd. Die kon in 1 stap ongeveer 5 graden afkoelen. Echter, dat was met permanente magneten: de sterkste die we konden kopen, 4 stuks bij Bakker Magnetics uit eindhoven, en dan zo gepositioneerd dat het magnetocalorische materiaal er tussendoor kon draaien in een zelfgemaakte schijf. Die schijf ging dan door water heen, en zo koelde het het water af. We hebben een magneetveld van ongeveer 1.0T weten te bereiken. En daar waren we best trots op :D

Het materiaal werkt echter beter bij een hoger magneetveld. Dan zit je dus al snel aan grote spoelen te denken, meestal supergeleidende spoelen. Uit m'n hoofd moesten we voor optimale werking een veld van 5T aanleggen, en daarmee konden we dan 10graden per stage afkoelen. Dit was echter 7 jaar geleden dus ik denk dat het onderzoek hieraan niet stilgelegen heeft. Wij hebben het materiaal toen uit amsterdam gehaald (bij het Zeeman instituut). Misschien moet je eens contact zoeken het hen. Ik heb geen contactgegevens voor je (dat had onze prof toen geregeld) maar je kunt op internet vast wel wat vinden. Die weten ongetwijfeld ook wel wat voor formules je moet gebruiken enz.
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Reageer