Co-polarized, cross-polarized

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Co-polarized, cross-polarized

In het gebied van elektromagnetische straling ken ik cirkel en lijn gepolarizeerd, (circular and linear) maar nu lees ik hier deze twee termen

co-polarized en cross-polarized.

Wat is dit?

Berichten: 12.262

Re: Co-polarized, cross-polarized

Uit de radiotechniek ken ik de term cross-polarization wel, dat komt er feitelijk op neer dat je 2 signalen verzend op dezelfde frequentie, maar met haakse polarisatie (bijv 1 signaal h en het andere v). Praktisch nut is nogal beperkt omdat je vrij snel overspraak krijgt tussen de 2 signalen (bijv door afwijkende hoek van de antennes, maar ook reflecties etc). Wellicht dat het zn toepassing heeft bij optische verbindingen (2x de bandbreedte door 1 medium?).
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Co-polarized, cross-polarized

Het gaat om polariseren van radio golven, rond de 100 tot 300 GHz.

het polariserende filter heeft een reflectiecoefficient en transmissiecoefficient. Men beweert dat de co-polarized er doorheen gaat terwijl voor cross-polarizatie het signaal gereflecteerd word,

Ik meen dus nu dat co-polarisatie dus die polarisatie is waarvoor het filter is gemaakt het door te laten. En cross-polarisatie haaks daarop staat.

Maar heel duidelijk is het niet.

Het gaat dus nu enkel om het E-veld van de radiogolven niet? Het M-veld staat er natuurlijk altijd met rechte hoek op, maar kan ik zeggen dat als het E-veld parallel is met de dunne metalen draden van het polaristatie filter, de radiogolven dan worden doorgelaten? En wat gebeurd er dan met het M veld van de golven?

Reageer