Verantwoording afleggen roundrobin methodiek

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 115

Verantwoording afleggen roundrobin methodiek

Hallo,

Ik heb voor mijn werk een round robin tussen 2 laboratoria uitgewerkt en in praktijk gebracht.

De methode die ik heb gebruikt is "een-facor ANOVA"

Hiermee heb ik voor elke laboratoriumtest afzonderlijk de herhaalbaarheid, reproduceerbaarheid, BI overall gemiddelde en BI per lab gemiddelde berekend. Het gaat hier om testen zonder lineaire of hogere machts verbanden.

Nu moet ik verantwoording af leggen bij de mensen die hier 24 mee bezig zijn, maar ook voor mensen die niet het verschil tussen een standdaardeviatie en een betrouwbaarheidsinterval weten.

Eigenlijk zoek ik naar een heel simplistische manier om uit te leggen hoe e.e.a. in elkaar steekt, het liefst dmv een plotje. Wat onderandere erg belangrijk is om duidelijk te maken, is dat wanneer beide laboratoria nauwkeurig meten maar de gemiddelde waarden ver uit elkaar liggen het totaal gemiddelde een groot betrouwbaarheids interval heeft.

Heeft iemand plots zodat ik dit kan visualiseren of weet iemand ee ppt presentatie voor deze techniek. Alles ter verduidelijking is welkom.

Thanx!

Berichten: 115

Re: Verantwoording afleggen roundrobin methodiek

Ik heb een manier gevonden hoe ik makkelijk een plotje kan maken.

Van de twee meetseries bereken ik van ieders de standaarddeviatie en het gemiddelde. Zo ook van de series tesamen genomen.

Vervolgens kan ik in excel met behulp van de formule NORM.VER een berekende normaalverdeling plot maken.

Als ik dit doe bij alle drie de sets dan krijg ik ze mooi in een grafiek te staan.

Dit werkt super goed, ik kan zo visualiseren het verschil (of gelijkenis) in herhaalbaarheid en reproduceerbaarheid.

De betrouwbaarheidsintervallen kan ik met een lijn aangeven alsook de standaardeviaties die bij de verschillende grafieken horen.

Kortom een goede en makelijke manier om te visualiseren. Enige maar is wel dat je zeker moet zijn dat je waarden normaal verdeelt zijn.

Reageer