Visuele perceptie

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 85

Visuele perceptie

Ik vroeg me af of hier misschien mensen zijn die ook een interesse voor visuele perceptie delen en eventueel hierrond willen discussiëren of wetenschappelijke artikels willen bespreken. Zelf ben ik hier namelijk in geïnteresseerd en wel ja :D zou ik graag mijn kennis hierover willen vergroten door er met mensen over te praten.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Visuele perceptie

Wat let je om een topic te openen hierover, misschien een paper te bespreken, iets wat je opgevallen is in een artikel, vragen te stellen. Als je het hier doet dan leren meer mensen ervan.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 329

Re: Visuele perceptie

Een topic over visuele perceptie lijkt me zeker interessant!

'k Ben er zelf beroepsmatig elke dag mee bezig op grafisch gebied dan. Maar misschien gaan je interesses meer naar de medische kant? Ik ben in elk geval benieuwd welke richting je ermee uit wil Imengine...

Berichten: 85

Re: Visuele perceptie

Wat let je om een topic te openen hierover, misschien een paper te bespreken, iets wat je opgevallen is in een artikel, vragen te stellen. Als je het hier doet dan leren meer mensen ervan.
Je hebt gelijk, ik zal eens nadenken welk artikel of specifiek onderwerp binnen de visuele perceptie een goed startpunt van discussie zou kunnen zijn.

@prospector: zelf ben ik eigenlijk met de psychologische (ook wel met koppeling naar de neurofysiologische) kant van visuele perceptie bezig en hiermee gepaard ook wel de modellering van visuele processen (al sta ik daar zelf nog niet echt ver in omdat ik een leek ben). Dit gebeurt vooral aan de hand van psychofysische experimenten waarbij we met heel vereenvoudigde stimuli trachten na te gaan hoe ons visuele systeem deze stimuli verwerkt.

Berichten: 329

Re: Visuele perceptie

Okay Imengine, ga maar door... mijn enthousiasme blijft voorlopig nog aanhouden :D

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Visuele perceptie

In de handige links staat o.a. een site met leuke plaatjes en info i.v.m. beweginsperceptie (weet ik omdat die van mij kwam :D ). Ik weet wel niet goed in welk forum die terechtgekomen zou zijn.

Edit: 't is deze: http://www.lifesci.sussex.ac.uk/home/George_Mather/Motion/

Berichten: 329

Re: Visuele perceptie

De visuele perceptie van de plaatjes is niet meer wat ze ooit geweest zijn denk ik :D

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Visuele perceptie

Zie je de animaties ook niet? Ik dacht dat het aan mijn pc lag... Dan zal ik eens iets anders moeten zoeken. De referenties op de site zijn misschien wel nog interessant.

Berichten: 329

Re: Visuele perceptie

In afwachting van de reactie van Imengine, misschien hier een (zelf verzonnen) voorgerechtje.

De visuele perceptie van onze goeie oude Opel Record 1962 was een stralende glimlach die de tijdgeest in de zestiger jaren perfect weergaf: vertrouwen in de toekomst, positief ingesteld, het nooit meer oorlog gevoel.

In tegenstelling tot de visuele perceptie van een auto van vandaag: een hedendaagse Peugeot bijvoorbeeld, een gezicht vol haat en agressie, angst voor de toekomst en voor de beurscrash wellicht :-)

Gebruikersavatar
Berichten: 155

Re: Visuele perceptie

Wel, om de animaties te zien op de link die Ypsilon gaf, moest ik flash-player downloaden, dus misschien

missen jullie die ook wel. :D

En prospector, zo had ik nog nooit naar auto's gekeken, je hebt er helemaal gelijk in.

Berichten: 329

Re: Visuele perceptie

Inderdaad piliF, je hebt gelijk: het is de flash-player die bij mij ontbrak, bedankt!

Even terugkomen op visuele perceptie. De illustratie die ik indertijd als mijn avatar heb gekozen, past helemaal niet bij mijn persoontje. Deze zestiende-eeuwse betweter was de neef van mijn voorvader, en ik vond dat dit wel paste als avatar op een wetenschapsforum. Maar mettertijd heb ik ingezien dat dit een totaal verkeerde keuze was...

Een avatar als dat van spanx3 of dat van ypsilon is in vergelijking daarmee stukken beter gekozen. Ook dat is visuele perceptie.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Visuele perceptie

't Is flash niet dat hier ontbrak, maar een Quick-Time plugin.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Visuele perceptie

Je kan natuurlijk ook je avatar nog aanpassen zonder problemen. Ik kijk uit naar je topics Imengine.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer