Springen naar inhoud

[natuurkunde] elektromagnetisme

• Log in om te kunnen reageren

trium

trium

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 oktober 2008 - 13:49

Ik heb weer een opgave waar ik niet uit kom. Hopelijk is er iemand die het wel begrijpt en zin heeft om het mij uit te leggen....

Geplaatste afbeelding
Afstanden in de afbeelding: PS = 10 cm SR = 20 cm RD = 30 cm DC = 40 cm
v = 0,10 m/s :D

In de afbeelding is ABCD de begrenzing van een homogeen magnetisch veld waarvan de veldlijnen loodrecht op het vlak van tekening staan en van je af zijn gericht. De magnetische inductie bedraagt 0,25 T.
PQRS is een rechthoekige draadwinding die in het vlak van tekening eenparig naar rechts beweegt. De getekende stand geldt voor het tijdstip t = 0 s.
Teken in een diagram de inductiespanning in de winding als functie van de tijd van t = 0 s tot t = 10 s. Reken de inductiespanning positief als de inductiestroom de richting P :P Q :D R ;) S heeft.

Dit waren mijn gedachtegangen:

v = 0,10 m/s dus na 3 sec beweegt de winding zich in het vlak, tussen 5 en 7 sec is de winding geheel in het veld, na 7 sec beweegt de winding uit het vlak en na 9 sec is de winding helemaal uit het vlak.

Van 5 - 7 sec bedraagt de omvatte flux:
A = l x b :P 20 x 10 = 200 dus A = 2 m▓
Φ = B x A :P 0,25 x 2 = 50 Wb
Uind = - N x ( ΔΦ / Δt) waarbij N het aantal windingen voorsteld en dus 1 is.
Uind = - 1 x (50/5)= -10

Ik vraag me af of ik bovenstaande goed heb gedaan, hoe ik de Inductiespanning in de overige tijd kan berekenen, en of ik steeds terugmoet gaan naar t=0 om Δt te berekenen (of steeds terug naar de vorige seconde).

Alvast bedankt voor het lezen en het meedenken!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44815 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 oktober 2008 - 18:05

A = l x b 20 x 10 = 200 dus A = 2 m▓

20 bij 10 cm zijn een paar velletjes toiletpapier. 2 vierkante meter, da's ongeveer het vloeroppervlak van een rijtjeshuistoilet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

trium

trium

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 oktober 2008 - 18:23

:P

correctie:

0,20 x 0,10 = 0,02 m▓
Φ = B x A :D 0,25 x 0,02 = 0,005 Wb
Uind = - 1 x (0,005/5)= -0,001

Veranderd door trium, 09 oktober 2008 - 18:25

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44815 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 oktober 2008 - 19:03

Uind = - 1 x (0,005/5)= -0,001

even opletten over welke tijdsspanne die ΔΦ van 0 naar 0,005 Wb optreedt. Bij de gegeven snelheid doet je winding er volgens mij geen 5 seconden over om van nog juist geheel buiten tot juist geheel binnen het veld te geraken
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

trium

trium

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 oktober 2008 - 20:28

De inductiespanning ontstaat natuurlijk alleen als er een magnetische fluxverandering in de spoel plaatsvindt. Wat er dus alleen is als de spoel het veld binnenkomt totdat ie er weer helemaal uit is.
Dus de eerste 3 seconden en de laatste seconde is er geen inductiespanning.

Van 5 - 7 sec bedraagt de omvatte flux:
A = l x b :P 0,20 x 0,10 = 0,02 m▓
Φ = B x A :P 0,25 x 0,02 = 0,005 Wb
Uind = - 1 x (0,005/2)= -0.0025

Ik moet vanacht nog maar eens gaan denken/dromen over die andere seconden. Vandaag is blijkbaar niet mijn dag :D

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44815 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 oktober 2008 - 21:15

De inductiespanning ontstaat natuurlijk alleen als er een magnetische fluxverandering in de spoel plaatsvindt.

correct

Wat er dus alleen is als de spoel het veld binnenkomt totdat ie er weer helemaal uit is.

nee, ˇˇk zolag hij zich helemaal in het homogene veld bevindt (ook al beweegt hij) is er ook geen verandering van flux

Dus de eerste 3 seconden en de laatste seconde is er geen inductiespanning.

noch in de tijd dat hij zich helemaal binnen eht veld bevindt.

Ik moet vanacht nog maar eens gaan denken/dromen over die andere seconden. Vandaag is blijkbaar niet mijn dag :D

inderdaad :P

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 oktober 2008 - 22:45

Je kan ook gebruiken dat LaTeX met LaTeX de zijde van PQRS die het eerst in het veld komen, hier dus QR. x is dan de positie van PQ of SR in het veld.
De ge´nduceerde emf is dan LaTeX .

Oorspronkelijk loopt er geen stroom, bij het binnengaan van het veld (wat t (= x/v) seconden duurt) verandert de magnetische flux en wordt een stroom ge´nduceerd, dan verandert de flux niet en is er geen stroom. Bij het verlaten van het veld wordt er weer een stroom ge´nduceerd, ditmaal in de tegengestelde richting van de eerste stroom maar gelijk in grootte.

Kan je nu zelf een grafiekje hier van maken? Maak eerst een grafiek van de magnetische flux en pas daarna van de spanning in de kring. Zal de stroom in de kring langzaam tot een maximum stijgen of onmiddellijk naar zijn maximum gaan?

trium

trium

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 oktober 2008 - 15:16

Ik had in mijn hoofd zitten dat er alleen geen inductiespanning was als de spoel stil lag in het veld, en het er dus wel was als de spoel in beweging blijft.

Maar ik denk er eindelijk uit te zijn....

Geplaatste afbeelding

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44815 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 oktober 2008 - 18:19

Maar ik denk er eindelijk uit te zijn....

jawel hoor. :D

trium

trium

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 oktober 2008 - 20:58

Bedankt voor de hulp!! :D

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures