Springen naar inhoud

Bij elkaar voegen van reactieve stoffen

• Log in om te kunnen reageren

maxke

maxke

• >25 berichten
  • 45 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 oktober 2008 - 15:31

hallo,

Ik zit in de volgende discussie verwikkeld:

Stel dat je een oplossing moet maken van een sterk zuur met water, bv water met HCl, en je moet 10 ml HCl bij 90 ml water doen, hoe ga je dan tewerk?

Ik zou eerst reeds een "beetje" water in mijn maatkolf doen (laten we zeggen 60ml) en daar dan de 10 ml HCl bijgieten zodat je meteen de HCl verdunt, maar iemand anders oppert dat je beter gewoon 10ml HCl in je maatkolf doet en dan daar gewoon "traag" de resterende(90ml) hoeveelheid water bijdoet.

Mijn idee is dat als er reeds water in de maatkolf zit je meteen de HCl verdunt , en als je de HCl traag toevoegt dan ga je zo een "minder" felle reactie krijgen dan wanneer je het water direct bij de pure HCl giet.

Wat is jullie idee hierover?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Victor

Victor

• >250 berichten
  • 311 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 oktober 2008 - 16:22

Jij hebt gelijk...

Een zuur oplossen is meestal sterk exotherm. Er komt veel warmte vrij. Als je een klein beetje water bij zuur kapt, kan deze zelfs beginnen koken door de vrijgekomen warmte. Door dit kookproces kun je verbrand worden door zuurspatten.

Dit is vooral het geval bij zwavelzuur. Deze heeft een hogere dichtheid, waardoor het kokende water nog eens bovenaan ligt...heel gevaarlijk voor spatten!

Het best is inderdaad voldoende water toevoegen (functioneert als warmte-absorbens), en daarna je zuur...daarna terug aanlengen...
Only an optimist can see the nature of suffering

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8803 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 oktober 2008 - 19:26

De algemene procedure voor zwavelzuur (en eigenlijk alles dat exotherm reageert en een hogere dichtheid heeft dan waar het bij gaat) is om eerst het water in (bijv) het bekerglas te brengen, en daarna het zuur toe te voegen.

Als je werkt met een maatkolf om het volume te stellen is het natuurlijk praktisch om iets minder water te nemen dan nodig, en dit na toevoegen van het zuur alsnog toe te voegen om het preciese volume te verkrijgen. Als het minder nauwkeurig moet volstaat bovenstaande aanpak qua veiligheid.
Victory through technology

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures