[natuurkunde] ecb en tangentiaalkracht verklaring

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 78

[natuurkunde] ecb en tangentiaalkracht verklaring

Hier ben ik weer :D

Ik heb een vraag ivm mechanica:wat is een ECB en een tangentiaalkracht? Ik kan maar geen begrijpbare uitleg vinden...

Mijn klasgenoten hebben dit vorig jaar al gezien in de lessen mechanica, maar ik ben sinds twee weken nieuw in deze richting en heb nog nooit mechanica gehad... Kan iemand me een uitleg geven? Het wordt gebruikt in een hoofdstuk met als titel: "ontwikkeld vermogen van een tangentiaalkracht als de tangentiaalkracht oorzaak is van een ECB".

dank;)

Stoosh

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [natuurkunde] ecb en tangentiaalkracht verklaring

ECB is Eenparige Cirkelvormige Beweging?

En tangentiaalkracht is de kracht die raakt aan (en loodrecht staat op) de baan die je deeltje/massa maakt.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] ecb en tangentiaalkracht verklaring

Welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

VAKGEBIED-TAGS

Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.

bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.


Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 78

Re: [natuurkunde] ecb en tangentiaalkracht verklaring

dat heeft me al wat geholpen, bedankt :D

Als ik dan een definitie heb:

"bij een cirkelvormige beweging is de arbeid geleverd door een tangentiaalkracht:"
Wf(t0,t) =M0F. Δθ(t0,t)         (rechterkant heeft vector pijltjes nodig)
dan is Δθ(t0,t) de hoek die gemaakt wordt bij de draaibeweging, maar wat is MoF dan? :s

@Jan: ja zal ik zeker doen, ik heb dit nog willen wijzigen maar de editor laat enkel het wijzigen van je tekst en niet van je titel toe... :P Trouwens, moet het niet gewoon mechanica zijn? of zien jullie dat als een onderdeel van natuurkunde...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] ecb en tangentiaalkracht verklaring

En tangentiaalkracht is de kracht die raakt aan (en loodrecht staat op) de baan die je deeltje/massa maakt.
dat kan niet: raken aan een cirkel én loodrecht erop.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [natuurkunde] ecb en tangentiaalkracht verklaring

dat kan niet: raken aan een cirkel én loodrecht erop.
Ow, idd, het raakt aan de cirkel, krijg je van te weinig slaap gedurende paar avonden :D
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [natuurkunde] ecb en tangentiaalkracht verklaring

radiale kracht = kracht in de richting van de straal van de cirkel (radiële kracht komt ook voor volgens mij)

tangentiaalkracht = kracht loodrecht op de richting van de straal, oftewel rakend aan de cirkel (tangens = rakend)

Zie ook hier
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 78

Re: [natuurkunde] ecb en tangentiaalkracht verklaring

stoosh schreef:"bij een cirkelvormige beweging is de arbeid geleverd door een tangentiaalkracht:"
Wf(t0,t) =M0F. Δθ(t0,t)         (rechterkant heeft vector pijltjes nodig 
en wat is MoF dan? blijkbaar een momentkracht, kan iemand me dat uitleggen?

:D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] ecb en tangentiaalkracht verklaring

Ik heb zoiets nog nooit in deze termen gezien, maar als het om een moment zou gaan (en een hoek in radialen) dan ontbreekt er een factor r-1 om voor MoF een moment in newtonmeters te mogen lezen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 78

Re: [natuurkunde] ecb en tangentiaalkracht verklaring

euh :s ok :D toch al bedankt voor jullie hulp.

De overhoring ging niet bijster goed, maar ik heb al zeker 50%, misschien krijg ik nog watr meer voor de gegevens en start van de andere vragen, wie weet?

bedankt :P

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] ecb en tangentiaalkracht verklaring

De overhoring ging niet bijster goed,
Jammer. Misschien had je beter eens wat oefeningetjes kunnen plaatsen, in plaats van alleen maar te vragen om de verklaring van een paar vaktermen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer