Bevallingspijn.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 416

Bevallingspijn.

Ik las gisteren op teletekst een artikel, tt-pag. 351, over bevallingspijn. Daar las ik dat de pijn bij een bevalling één van de ergste soorten van pijn zou zijn. Zelf denk ik dat dat wel een beetje overdreven is, hoewel ik me heel goed kan voorstellen dat kinderen krijgen verschrikkelijk veel pijn kan doen, maar zoiets is vanzelf ook weer afhankelijk van de vrouw in kwestie, zo heeft de ene vrouw een hogere pijngrens dan de andere, en maakt het ook uit of het de eerste kind is of dat je met de 4e bezig bent, en het maakt ook nog uit van de algehele conditie van de vrouw.

Ik zal er zelf nooit achter kunnen komen daar ik een man ben, maar goed dat is een ander verhaal.

Mijn vraag is waar kun je bevallingspijn mee vergelijken, dan gemiddeld genomen. Het lijkt mijns inzien sterk dat zoiets de ergst pijn is, ik heb namelijk nog nooit gehoord of gelezen dat een vrouw tijdens de bevalling flauw viel van de pijn. Wat doet nog meer pijn dan bevallen, zoal? En dan bedoel ik niet een kind verliezen, dat is een heel ander soort emotie die natuurlijk ook afschuwelijk is. Maar ik heb het hier over lichamelijke pijn. Wat ook verschrikkelijk zeer moet doen en dat is ook afschuwelijk, dat is coliekenpijn (ik weet niet of ik het goed spel), het gevoel dat je darmen knappen, of dat het lijkt alsof ze je met een mes in de maag steken, dat is een soort pijn waar ik (helaas) wel eens ervaring mee heb, bijv. als ik geveld ben door een zware (buik)griep, dat is zo verschrikkelijk dat je gewoon moet overgeven van de pijn, je weet letterlijk niet waar je het zoeken moet van de pijn, dat is coliekenpijn, pijn in de maag en darmen, vergeleken bij kiespijn is dat wel 10keer erger. Als een bevalling zo zeer zou doen ongeveer dan is dat daar mee te vergelijken, maar goed met het laatste heb ik dus geen ervaring mee en dat zal ik ook nooit meemaken.

Wel weet ik van de allerergste pijnen, dus een pijn waar je letterlijk je bewustzijn verliest, dat je dan moet denken aan brandwonden, of aan zware (verkeers of bedrijfs) ongevallen waarbij het slachtoffer zwaar gewond bij raakt, maar ook aan sommige ernstige ziekten, bijv. bepaalde vormen van kanker. Zo heb ik een oma gehad die leed aan leverkanker, echt afschuwelijk wat zij heeft geleden, ze moesten haar op het laatst om de 3 uur morfine en dan wel zoveel dat ze zo goed als sliep zodat ze geen pijn hoefde te voelen, want het kon gewoon niet meer.

Tot slot nog een vraag over pijn en dat is: kun je pijn meten? Zo ja, hoe meten ze dat en geven ze er dan ook een cijfer voor? Bijv. pijn cijfer 6 of pijn cijfer 7, en zo ja hoeveel keer intenser is 7 t.o.v. 6?

Berichten: 25

Re: Bevallingspijn.

Brandwonden kunnen inderdaad afschuwelijke pijn veroorzaken, heb ik zelf een klein beetje ervaring mee, maar gelukkig niet heel erg...

Re: Bevallingspijn.

Ik heb twee bevallingen gehad.

De pijn is inderdaad te vergelijken met ernstige koliekachtige pijnen die je ook kan hebben bij darmkrampen. (Die heb ik helaas ook regelmatig; waarschijnlijk een spastische dikke darm ?)

Echter het "fijne" van bevallingspijn is dat het in weeën gaat. Dat voelt aan als golven. Ze komen op, hebben een hoogtepunt en vervagen dan weer...tot de volgende. Je hebt tussendoor even rust en met een goede ademhalings- en ontspanningstechniek is het te behappen.... :wink:

Berichten: 13

Re: Bevallingspijn.

Ik ben zelf moeder van 3 kinderen en vindt dat bevallingspijnen best wel heftig kunnen zijn. Je valt niet flauw omdat de weeen van licht naar zwaar gaan. Je gaat als het ware je grens verleggen wat de pijn betreft. Ik weet zeker als je van het ene op het andere moment de zware ontsluitingsweeen krijgt, je dan van je stokje gaat.

Reageer