Motor op theelichtje

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Motor op theelichtje

Wij zijn van GroepT in leuven en zouden graag enkele tips krijgen over motoren aangedreven door een theelicht voor een mini boot. We hadden gedacht aan een soort propellor i p v een schroef, omdat het minder wrijving veroorzaakt. We mogen geen ander energiebron dan het theelichtje gebruiken, dus geen batterij ofzo. Heeft iemand een idee wat voor een motor we kunnen gebruiken?

mvg, Thomas

Berichten: 311

Re: Motor op theelichtje

Stond hier onlangs iets op het forum over een motor die werkt op ijs... (temperatuursverschil)

Weet wel de naam niet meer...

Mag je een zeilschip gebruiken? Een zeil die geduwt wordt door de opstijgende warme lucht?
Only an optimist can see the nature of suffering

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Motor op theelichtje

Ik heb wel een idee hoe je dat kan doen. Lang geleden heb ik eens zo'n bootje gehad, kon je in een speelgoedwinkel kopen. Het werkte met een straalpijp en een tankje. Dat tankje werd verwarmd door het waxinelichtje.

Zal er binnenkort eens een plaatje van maken.

PS: er komt helemaal geen elektriciteit aan te pas, het werkt puur op stoomvorming.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Motor op theelichtje

zo ongeveer:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Motor op theelichtje

Dit is een bekend simpel zelfbouw dingetje, zoals er vele te vinden zijn op internet, bijvoorbeeld op deze website:

The worlds simplest steam powered boat
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 2

Re: Motor op theelichtje

Om even te verduidelijken, ik was vergeten te vermelden dat het niet die simpele stoom motor mag zijn.

Het mag geen "puf-puf" systeem zijn... waarbij er gewoon met een buisje waardoor de stoom rechtstreeks in het water komt en zo de boot voortstuwt. Het idee van dat verschil in temperatuur lijkt me wel wat.

Alvast bedankt voor al de reacties en hopelijk volgen er nog meer :D

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Motor op theelichtje

Een motor die op temperatuurverschil is een Stirling motor
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Reageer