Een 2d fourier transformatie op beeld.

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 2.589

Een 2d fourier transformatie op beeld.

we hebben een 2D fourier transformatie:
\(f(a,b)=\frac{1}{n^2} \sum_{k=0} ^{N-1} \sum_{k=0} ^{N-1} f(a,b) e^{-2 \pi (\frac{ka}{N}+\frac{kb}{N})}\)
dit wordt gebruikt voor 2D beelden te analyseren maar als je eens goed naar de formule kijkt welke eigenschappen kan je hier dan uit afleiden?

Neem je assenstelsel in het midden van je beeld dan zie je omdat 2 pi x gelijk is aan de frequentie dat indien je verder van je midden punt komt je zogenaamde hogere frequenties genereert? de amplitude van je e macht (en dus je lineaire combinatie van sin en cos) hangt af van je intensiteit in het welbepaalde punt.

Verder zie ik niet goed in welke meetkundige eigenschappen geassocieerd kunnen worden aan data getransformeerd hiermee. Welke eigenschappen, meetkundig kan je associëren en waarom? Groeten.

Berichten: 308

Re: Een 2d fourier transformatie op beeld.

De formule klopt niet. De exponent moet complex zijn, en je mag links en rechts natuurlijk niet dezelfde f(a,b) hebben.

Zie http://oldsite.vislab.usyd.edu.au/CP3/Four4/node3.html

Berichten: 2.589

Re: Een 2d fourier transformatie op beeld.

ja de formule is fout sorry. dus we hebben:
\(F(k,l)=\frac{1}{n^2} \sum_{k=0} ^{N-1} \sum_{k=0} ^{N-1} f(a,b) e^{-2i \pi (\frac{ka}{N}+\frac{kb}{N})}\)


Maar kan me hier iemand de meetkundige (de analytische heb ik al gevonden) uit afleiden wat zijn de kenmerken van zo'n fase plot of een amplitude plot? En waarom zijn die kenmerken zo?

Reageer